Blow Out! The Wild Mans Band (Brötzmann/Friis/Jørgens) + Backer/Lindval

Backer/Lindvall
Andreas Backer – stemme
Johan Lindvall – piano

Endelig er Blow Out! ute av blodrusen etter en fantastisk festival og er klare for sesongåpning av høstens konsertrekke. Og det er ingen planer om å spare på godisen.

THE WILD MAN´S BAND

Peter Brötzmann er et av frijazzens virkelig store navn. Den tyske saksofonisten har holdt det nede sida sekstitallet og er fortsatt en definerende utøver på scena, sjøl om han har bikka 70 med god margin. Brötzmann har spilt med alle de villeste folka og er i Norge kanskje mest kjent for sin egen Chicago Tentet med Blow Out!-venner som Fred Lonberg-Holm, Mats Gustavsson, Johannes Bauer, Ken Vandermark og Paal Nilssen-Love.

Denne kvelden stiller han med to danske ringrever, Peter Friis Nielsen på bass og Peter Ole Jørgensen på trommer. De kan begge skilte med veteranstatus hva angår eksperimetiell musikk og har operert sammen i band som Clinch og seinere Ghost In The Machine.

BACKER / LINDVALL

Vokalist og komponist Andreas Backer har gjesta Blow Out!-med ulike prosjekter med ujevne mellomrom de siste åra, hver gang med stort hell. Det går ikke inflasjon i dyktige stemmekunstnere her til lands, men Backer har med f.eks. Björn Berg Borg, som solist og i ulike konstellasjoner bevist at han er en av de som skal telles.

Pianist Johan Lindvall er et nytt bekjentskap i Blow Out!-sammenheng, men de som følger med vil ha lagt merke til ham i kvartetten Kamala, der han spiller med bl.a. Fredrik Ljungkvist, for ikke å glømme solokonserten hans hos vår venn Gutvik Ukentlig for et par sommere sida.

Mer på folk sine nettsider:
Peter Brötzmann: http://www.peterbroetzmann.com/
Peter Ole Jørgensen: http://www.pojorgens.com/
Andreas Backer: http://andreasbacker.com/
Fredrik Lindvall: http://www.havtornrecords.com/johan-lindvall/

Meld din interesse på Facebook

Følg Blow Out! på Twitter

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av Oslo Kommune og Kulturrådet.