Blow Out! – Three Babies + Baars/Dikeman/Wierbos/Østvang

Wolter Wierbos – trombone
Tollef Østvang – trommer

THREE BABIES
Blow Out ignorerer glatt formaningene om måtehold i førjulstida og flesker til med en fest av de sjeldne. Om Three Babies er inspirert av den smektende Sinead O’Connor-balladen ved samme navn er det i tilfelle skjult bak mange lag av impro. Trommis Ståle Liavik Solberg er ikke bare bookingansvarlig for Blow Out!, han spiller også konserter og gir ut plater med en halsbrekkende frekvens. Av høydepunkter de siste åra bør trekkes fram duoen hans med John Russell – og Will It Float? der de to spiller med John Edwards og herværende Steve Beresford. Den engelske multiinstrumentalisten, men kanskje aller mest pianisten, kan vise til en fortid i betydelige postpunk-acts som The Flying Lizards og The Slits. Han har ikke blitt særlig mye streitere med åra musikalsk sett, og de siste par tiåra har en kunne høre ham med harde frikere som John Zorn, Evan Parker og Han Bennik.

Saksofonist Martin Küchen er også blitt en gjenganger på Blow Out. All Included, The Heat Death, Trespass Trio og ulike mer midlertidige prosjekter han har vært på MIR med tidligere. Når den svenske saksofonisten ikke spiller hos oss er han en hyperaktiv komponist og musiker som holder det nede med de råeste navna scena kan vise til, både i studio og på veien.

BAARS / DIKEMAN / WIERBOS / ØSTVANG

Den nederlandske saksofonisten Ab Baars har holdt greiene ekte sida tidlig søttitall og har vært en drivende kraft i miljøet i det lille frilynte kongeriket. Han har spilt med alle gode musikere en kan tenke seg, i grupper som ICP Orchestra, med Han Bennink og Misha Mengelberg, for ikke å nevne det årelange samarbeidet (og samlivet) med Ig Henneman. Lokalpatrioter vil de siste par åra også ha hørt ham på skive med vår egen Paal Nilssen-Love og catcha ham på turne med Klaus Holms Honest John tidligere i høst.

En annen som har tatt tilhold i Nederland, via mange mellomlandinger fra Wyoming, US, er John Dikeman. Han har blant annet vært solist med Kairo Symfoniorkester (!), men nå spiller han jazz så fri som den skal værra, med de beste på den internasjonale scena. Mange vil gjenkjenne saxen hans fra Cactus Truck som spilte her på Blow Out! for litt sida, og så klart Universal Indians, der sjølveste Joe McPhee inngår. Gjennom bl.a. sistnevnte gruppe kjenner vi også trommis Tollef Østvang, som ellers holder takta i top notch frijazz-band som Friends & Neighbours og All Included.

Mannen som kompletterer denne kvartetten er nok en nederlender, trombonist Walter Wierbos. Han har gjennom snart 40 års virke spilt med – jada -Sonic Youth, Gruppo Sportivo og leda sitt eget band Celebration of Difference. Og vi har fortsatt gåsehud etter at han gikk berserk på scenen med The Ex under avslutninga av festivalen vår i 2014.

Stalk folk på nett:

Tollef Østvang
Wolter Wierbos
John Dikeman
Wiki-artikkel om Ståle på tysk

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av Kulturrådet og kommunen.

Konsertstart klokken 21:00. Billetter 150/100. Medlemsskap for 2016 koster 300,- (da får du konserten med på kjøpet).