Blow Out! Universal Indians feat. Joe McPhee + Martin Taxt / Henrik Olsson

UNIVERSAL INDIANS feat. JOE MCPHEE
Joe McPhee – sax, trompet m.m.
Tollef Østvang – trommer
John Dikeman – sax
Jon Rune Strøm – kontrabass

MARTIN TAXT / HENRIK OLSSON
Martin Taxt – tuba
Henrik Olsson – perkusjon / elektronikk

UNIVERSAL INDIANS feat. JOE MCPHEE
Blow Out! er ikke knipne på kandisen denne våren. Tirsdag 7. april er det duka for nok et storinnrykk av musikere av gjeveste kaliber.
Universal Indians utgjøres av saksofonist John Dikeman, som har landa i Amsterdam etter mange mellomstopp fra Wyoming, US, blant annet som solist med Kairo Symfoniorkester (!), Nå spiller han jazz så fri som den skal være med de beste på den internasjonale scena, og mange vil gjenkjenne han fra Cactus Truck som spilte her på Blow Out! for noen år sida. Videre finner vi bassist Jon Rune Strøm, som vi har møtt ved flere frydefulle anledninger her på Mir opp igjennom: All Included, Frode Gjerstad Trio og Paal Nilssen-Love Large Unit – og ikke minst som formidabel soloartist, bevist på plata Jøa fra 2013.

Gjennom blant annet All Included og Hooray Henry, har vi også møtt et uvær av en trommis i Tollef Østvang. Han spiller også med bassist Strøm i supergruppa Friends and Neighbours og kan også loggføre samarbeidsprosjekter med toppfolk som Ab Baars, Michael Moore, Jaap Blonk for å nevne noen få av dem.

For anledninga har indianerne med seg nettopp en av de aller toppeste folka, den amerikanske multi-blåseinstrumentalist Joe McPhee. Kvinnen og mannen i Oslogata vil ha fått med seg navnet hans gjennom prosjektet Two Bands And A Legend med The Thing og Cato Salsa Experience for en ørliten årrekke sida. De som har lärt historia si enda mer samvittighetsfullt vil vite om den banebrytende debuten Nation Time fra 1971 og en lang rekke konstellasjoner med de aller viktigste utøverene innen improvisert jazz. 50 år på veien, over 100 utgivelser, fyren har bikka 75 år. Han kødder ikke.

MARTIN TAXT / HENRIK OLSSON
Det alltid like trofaste og oppmerksomme Blow Out-publikum vil gjenkjenne perkusjonist Henrik Olsson fra den snodige, men gode opplevelsen Björn Berg Borg. Olsson er ellers å finne i det hyperekspermentielle svenske storensemblet Skogen og ellers der folk liker greiene corny, oppmikka og kult. På Mir denne kvelden stiller han med trønderen som har gjort tuba til en trussel igjen, Martin Taxt. Med referanse til band som f.eks Koboku Senjû, Murmur og skiva Microtub fra ifjor kan vi slå fast at Taxt sin svært frivole tilnærming til faget har gjort greiene han er med på til noe av det mest interessante vi kan vise til av musikk her til lands.

Joe McPhee: http://www.joemcphee.com/
John Dikeman: http://www.johndikeman.com/
Tollef Östvang: http://www.tollefostvang.com/
Martin Taxt: http://taxt.no/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av Oslo Kommune og Kulturrådet.

Følg Blow Out! på Facebook og Twitter