Blow Out! Vandermark/ Marhaug + Holm/ Stackenäs

Klaus Holm – treblås

David Stackenäs – gitar

VANDERMARK / MARHAUG

Støyimpro/duppeditt-maestro og noiseideolog Lasse Marhaug er, i tillegg til å være hyperaktiv utøvende musiker, også fanzinemaker og plateselskapdirektør. Han har hatt de fiklende fingra sine inne i flere utgivelser enn han sjøl har tall på og av høyst forskjelligarta karakter; (javnfør for eksempel Cock Of Corpse med duoen hans med Runa Gammelsæther). Ellers kan nevnes samarbeid med Merzbow, Årabrot, Large Unit og en uforliknelig remse andre svært gode navn. Den amerikanske saksofonisten Ken Vandermark telles også blant kontemporær improjazz’ mest habile utøvere og i likhet med kveldens makker har han besøkt Blow Out! med jevne mellomrom opp gjennom åra. På diskografien kan han skrive inn band som School Days og seinere Fire Room, med norske venner som Paal Nilssen-Love og overnevnte Marhaug, samt sjølsagt Vandermark 5, Peter Brötzmann Chicago Tentet og mer nylig Side A.

HOLM / STACKENÄS

Det er en stund sida sist vi kunne føre opp klarinettist og saksofonist Klaus Holm på plakaten, og det er med djupfølt indre jubel vi ønsker ham velkommen tilbake. Oslogutten har gjennom et etterhvert anseelig antall år gjort seg gjeldende på scene og plate gjennom fete jazzting som Honest John, plateaktuelle Ballrogg for ikke å glømme at han er en del av et av et av skandinavisk friimpro sitt aller drøyeste ensembler, Large Unit. Et annet vedvarende samarbeid Holm har holdt gang i er det med gitarist David Stackenäs. Stackenäs er en av Sveriges mest ettertraktede improvisatører og turnerer ellers Europa og USA som solist og samarbeider med en rekke musikere som Ingar Zach, Mats Gustavsson, Evan Parker og Paal Nilssen-Love, noe som tilsammen skulle borge for en nådeløst hardcore kveld på Mir denne tirsdagen.

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i I Oslo og Konsertforeninga, støtta av kommunen og Kulturrådet.

Konsertstart klokken 21:00. Billetter 150/100. Medlemsskap for 2016 koster 300,- (da får du konserten med på kjøpet).

Følg Blow Out! på facebook og twitter.

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga med støtte fra Kulturrådet og Oslo Kommune.