Blow Out! vs. Gutvik Ukentlig

Blowout vs. Gutvik Ukentlig:
Fire! m/ Oren Ambarchi
Ketil Gutvik / Rolf Erik Nystrøm / Phil Durrant

Denne kvelden markerer åpninga av en ny sesong for BlowOut, etter at vi såvidt har fått bukt med deliriumen etter jubileet for kun halvannen uke sida. Vi får besøk av vår alltid like uberegnlige og rare, men likefullt alltide hyggelige, morsomme og knakende gode søster-konsertserie Gutvik Ukentlig, som løper et lite stykke ved siden av oss før de gir fra seg stafettpinnen for i år. Og vi har ess i ermet sjøl også.

For å distansere seg fra seint-60-talls-hippiebandet ved samme navn, har Fire! lagt til et utropstegn og sjeldent har bruk av tegnsetting vært mer på sin plass. Fire! er en svensk trio bestående av Mats Gustafsson, som har gjort seg mest bemerka her på nisseberget med The Thing, og som har opparbeida seg en særs anselig skryteliste av samarbeidsprosjekter og utgivelser gjennom over tjue år med orkansterk vind gjennom saksofonen. Med på dette kalaset er bassist Johan Berthling, som ellers har pleid samrøre med godfolk som Sten Sandell og Fredrik Ljungkvist og den ikke mindre aktive trommisen Andreas Werliin.
Med Fire! evner de å skape hard frijazz, som er bemerkeselsverdig groovy, samtid som den er i tråd med BlowOuts forakt for det forutsigbare og strømlinjeformede. Forrige skive de gav ut var i ledetog med sjølveste Jim O’Rourke, kjent fra sjølvste Sonic Youth, mens årets utgivelse ”In The Mouth – A Hand” er med multiinstrumentalist og lydkunstner Oren Ambarchi. Oren har de siste åra mingla med størrelser som Sunn O)), Mayhem-Attila og Lasse Marhaug, og vi stoler på at han vil legge ytterligere en usikkerhetsfaktor til hva denne kvelden vil bringe.

Det er ingen gjeng med keitete unger fra den nærmeste nedskjæringsramma kulturskolen Ketil Gutvik har med seg heller. Sammen med den veletablerte, men uttrettelige gitarist Gutvik står saksofonist Rolf Erik Nystrøm (Zanussi 5, Poing for å nevne noe) og den britiske laptop-improvisatøren Phil Durrant.

Linker:

Fire!: http://matsgus.com/archives/category/groups/fire