Blow Out! vs Gutvik Ukentlig: David Stackenäs / Ketil Gutvik m/ Skrap + Ungsoloen: Michaela Antalova + Cactus Truck

Gutvik Ukentlig sesongslutt!

Blow Out sesongstart!

Siden vi fortsatt jobber med å komme til hektene etter firedagers heidundrandes festival og tilsammen 18 konserter for kun en drøy uke sida, får vi tradisjonen tro hjelp av Gutvik Ukentlig i det Blow Out! sveiver igang høstsemesteret med arrangementer på MIR:

DAVID STACKENÄS (SE) & KETIL GUTVIK

med SKRAP (Anja Lauvdal/Heida Mobeck)

Duoen Skrap er kjent for alt fra bestillingsverk til Trondheim Jazzorkester, til akustiske Fritt Fall-konserter med gjester, til elektrionisk skarangleimprov i Tokyo. Denne tirsdagen møter de den svenske improvgitar-bautaen David Stackenäs og vår egen strengedrager Ketil Gutvik.

UNGSOLOEN:

Trommeslager Michaela Antalová er fra Slovakia og studerer for tiden ved NMH. I tillegg til solo spiller hun blant annet i gruppene Fennel, Nutela og Krtko.

Blow Out! sitt bidrag er et ny visitt av trioen Cactus Truck, som det er noen år sida sist vi hilste på. Den utgjøres av gitarist / bassist Jasper Stadhouders, som fra sin base i Amsterdam har holdt det nede med dette bandet en pen liten årrekke nå. Av en rekke glødende gode jern han har ilden bør trekkes fram Made To Break, der Ken Vandermark inngår.

Fra samme gate som Stadhouders kommer trommis Onno Govaert, som ellers en stund hadde gang i gruppa Vanilla Riot, med bl.a. norske Stephan Meidell. Saksofonist John Dikeman er opprinnelig fra USA, men har seinere slått seg ned i Nederlands kulturelle hovedstad. Dog kan også her heves fram en link til Norge, nemlig Universal Indians, som gjorde en fantastisk opptreden sammen med sjølveste Joe McPhee her hos oss for et års tid tilbake.

Det er lagt opp til et heavy set med øs-pøs fri jazz av den kompromissløse sorten, og såpass bør det være når vi skal sette standarden for en ny sesong.

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom musikere i Oslo og Konsertforeninga, med støtte fra Oslo Kommune og Kulturrådet.

Dette er årets siste Gutvik Ukentlig, men du kan lese hele programmet her.

Meld din interesse på Facebook.