Blow Out! Ward/ Noble + Gismervik/ Rasten/ Garner

Fredrik Rasten – gitar

Jan Martin Gismervik – slagverk

WARD / NOBLE

Det bys på en usedvanlig fintstemt miks av kortreist og langreist, ung og ikke-fullt-så-ung på Mir i kveld. Britiske Alex Ward trakterer mange instrumenter, men har de siste åra først og framst hevda seg som klarinettist. Han har vært aktiv på impro-scena sida tidlig i tenåra; et virke som har båret svært mange og ulike, men smakfulle frukter. En av flere høydare må være bandet XIII Ghosts med Thurston Moore og salige Derek Bailey og ellers bør trekkes fram det årelange samarbeidet med herværende trommis Steve Noble.

Noble vil iallfall Harald Are Lund huske fra det smått legendariske eksperimentielle poporkesteret Rip Rig & Panic tidlig på 80-tallet. Siden har han spilt med langt de fleste godfolka som opererer innafor fri og improvisert jazz, og i Blow Out!-sammenheng er det naturlig å dra fram skiva OTO han spilte inn med ADA (Paal Nilssen-Love, Fred Lonberg-Holm og Peter Brötzmann) hin året.

GISMERVIK / RASTEN / GARNER

Vokalist Natali Abrahamsen Garner husker mange fra konserten Propan gjorde på Blow Out for et års tid siden, men den oppegående kulturtilbud-benytter vil også ha fått med seg hennes bidrag ivsynthpop-gruppa Antlers – som mange vil huske fra Øya i fjor.

Trommeslager Jan Martin Gismervik har vært involvert i et knippe veldig interessante ensembler de siste åra. Impro-grupper som Wolfram Trio, PGA og ikke minst Monkey Plot må nevnes; sistnevnte kom med en makeløs skive på kredible Hubro Records ifjor. Gitaristst Fredrik Rasten er kjent for oss gjennom den særs eksperimentelle duoen Pip. Han spiller ellers med lokale godfolk i Oker og har også gjort en rekke kule soloting.

Hør lyd på nett:

Natali: https://soundcloud.com/nataliabrahamsengarner

Fredrik: https://soundcloud.com/fredrik-rasten

Alex: https://alexward.bandcamp.com/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av Kulturrådet og kommunen.

Konsertstart klokken 21:00. Billetter 150/100. Medlemsskap for 2016 koster 300,- (da får du konserten med på kjøpet).

Følg også Blow Out! på Facebook og Twitter.