Blow Out! ZAS Trio + Pak Yan Lau / Espen Reinertsen

Pak Yan Lau – piano
Espen Reinertsen – saksofon

ZAS TRIO

ZAS Trio er et slags Stavangerband. Bassist Per Zanussi har som soloartist og med band som Interlocutor, Tresspass Trio og ikke minst henholdsvis Zanussi 5 og 13, befesta seg som et viktig navn på den lille filken av stjernehimmelen som er tildelt norsk improjazz. Nylig kuraterte Zanussi minifestivalen Earwaves i hjembyen Stavanger, der en skokk med velklingende navn sto på plakaten.

I samme by har også pianist Nils Henrik Asheim sitt daglige virke. Asheim er en veteran innen improvisert og notert samtidsmusikk i Norge, og har samarbeida med svært forskjelligarta aktører, som Gardemusikken via Kjell Samkopf til Lasse Marhaug. I tillegg til ulike engasjement både som utøver og komponist – seinest med den multimediale forestillinga Grader av Hvitt denne høsten – er Asheim oppmann for det gigantiske 4654-pipers orgelet i Stavanger Konserthus (!) . Blow Out! er derfor ydmykt takknemlige for at han har rydda plass i almanakken til å klunke litt på Petrofen på Mir, sammen med ZAS Trio.

Trommeslager Ståle Liavik Solberg er heller ikke av den sedate typen. Han sjonglerer elegant streitingjobb, bookingansvar for herværende konsertserie og intens turnevirksomhet uten at arbeidstempoet går utover det han leverer som livemusiker. Solberg har tidligere vært aktiv med annerkjente grupper som VcDC og Motsol , mens han nå reiser mye rundt med duoen han har med Fred Lonberg-Holm – plateaktuelle Party Knüllers og en rekke andre utövere fra inn og utland. Gløm ikke å sjekke ut skiva med ham og John Russell, No Step, fra tidligere i år.

PAK YAN LAU / ESPEN REINERTSEN

Belgiske Pak Yan Lau begynte å lefle med tangenter allerede da hun var lita. Dette leda til befatning med både digitale og analoge synther og annen elektronikk, og da er veien kort før en ender opp som fullbefaren impresjonist innen fri jazz og samtidsmusikk. I tillegg til å være komponist for teater og danseforestillinger er hun bandleder for koko-bananas-gruppa The Crappy Mini Band og spiller med friimpro-ensemblet Kuruwasan og psych-progbandet Going.

Saksofonist Espen Reinertsen er et av de mest interessante norske navna for tida, noe han beviser i f.eks. Christian Wallumrød Ensemble, den fantastiske norsk-japanske konstellasjonen Koboku Senju og ikke minst duoen Streifenjunko med Eivind Lønning, som de siste åra har samarbeida tett med mor sjøl, Sidsel Endresen. Felles for alle musikerne er spennvidde og tilbøyligheter både til dempa og dvelende partier og til infernalsk og hissig bråk. Det er altså improjazz av den mest kompromissløse skuffe som gjelder på Mir denne kvelden.

Sjekk ut greier på internett:

Per: http://www.perzanussi.com/
Nils Henrik: http://www.nilshenrikasheim.no/
Ståles soundcloud: https://soundcloud.com/stllvkslbrg
Pak Yan: http://pakyanlau.com/
Espen: http://www.espenreinertsen.no/

Konsertserien Blow Out! er et samarbeid mellom jazzmusikere i Oslo og Konsertforeninga, støtta av milde snille Oslo Kommune og Kulturrådet.