F/eks: Anja Lauvdal / Anthony Barratt (Klangverkstedet)

The first of two nights of F/eks this autumn, presenting audio-visual experiments by Oslo’s best kept secret Anthony Barratt (aka Klangverkstedet), plus a special solo set from the ever-imaginative Anja Lauvdal!

ANJA LAUVDAL

Den enestående friform-pianisten/elektroniske musikeren/komponisten Anja Lauvdal har en formidabel evne til å mane fram komplekse, samtidige lydlige følelser. Jeg har alltid blitt inspirert av alle hennes påfunn i band som Moskus, Broen, Skrap og med Jenny Hval, og i tillegg til å være med-arrangør for All Ears-festivalen har hun de siste årene også fått ta ordentlig plass som soloartist.

Musikken hennes reflekterer både over skjørheten i vår naturlige verden, samtidig som den skinner med en positiv og rolig tilstedeværelse. Hennes solodebut “From a story now lost” ble utgitt på Smalltown Supersound i 2022, produsert av Laurel Halo, og nå har hun akkurat utgitt oppfølgeren “Farewell to Faraway Friends Vol 1 & 2”; to albumer som på hvert sitt vis er nydelige vinduer inn i et vakkert, varmt og omtenksomt tankeunivers, hennes helt eget.

ANTHONY BARRATT (KLANGVERKSTEDET)

For omtrent sju år siden arrangerte jeg en konsert med Anthony i det lille kunstnerfellesskapet Ila Fysikalske, og det var en kveld som jeg ikke har klart å glemme. Hans sjarmerende komposisjoner og skimrende lys-eksperimenter gir assosiasjoner til 60-tallets elektroniske musikkpionerer som Delia Derbyshire og Raymond Scott - virkelig min drømmemusikk - og hans alias Klangverkstedet står bak en av mine favorittkassetter "Selections", splittutgivelse med trollmannnen Stiv Heks som sjarmerte oss i senk på F/eks i fjor.

Anthony har vært en sentral del av Oslos undergrunnsscene i flere tiår, kanskje mest kjent fra bandet Je Suis Animal. Ikke bare som musiker, men også som visuell kunstner har han skapt fantastiske live-opplevelser blant annet med Moon Relay på Henie Onstad i 2020 (sammen med Espen Friberg), og samarbeidet med Christian Winther som spiller på F/eks seinere i høst. Denne kvelden tar han med sine Tandberg-båndspillere og flere videoprojeksjoner, og skal presentere sine nye audiovisuelle eksperimenter. Vi gleder oss sånn til det! Kanskje noe av det vil høres litt sånn ut:

----------------------------------------------------------------------

MIR åpner kl 19

Konsertstart 21:00

CC: 220 / 160 (studenter og medlemmer av Konsertforeninga)

Illustrasjoner av Zarina Saidova

F/eks er en konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell pop, kuratert av Jenny Berger Myhre og produsert av Femme Brutal, i samarbeid med Konsertforeninga, med støtte fra Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.

Lignende konserter