F/eks: Building Instrument // Zoe Efstathiou

Bergens-trioen Building Instrument er nærmest en levende organisme i seg selv, etter over 15 års samarbeid der de har bygget opp sin egen musikalske billedvev av lo-fi estetikk, suggerende rytmer og drømmeaktige melodilinjer. Endelig kommer de tilbake til Oslo - bli med inn i deres omsluttende lydverden onsdag 20. mars på MIR!

BUILDING INSTRUMENT

Mari Kvien Brunvoll (stemme, div.elektronikk, perkusjon, zither)

Øyvind Hegg-Lunde (trommer, eltrommer, perkusjon)

Åsmund Weltzien (div. tangenter)

Building Instrument er et band som svever lett forbi merkelapper som ”seriøs-” og ”populær” musikk, og kommer ut på den andre siden med sin særegne musikkform som passer i samtlige (og ingen) båser. De blander elektroniske ekko med klassisk barokk, Øyvind Hegg-Lundes hypnotiske trommer som nærmest lyder melodiske, den skjøre og samtidige kraftfulle vokalen til Mari Kvien Brunvoll og hennes elektroniske lydmanipuleringer, og Åsmund Weltziens drømmende dype synth-lyder. Dette resulterer i en stadig avledende serie av subtile og intrikate musikalske vendinger. Samtidig gjør bandets massive sans for groove dette til kunst du også kan danse til!

Brunvolls tekster beveger seg mellom påfunnet fantasispråk og hennes egen moldenserdialekt. Den lo-fi hjemmelagde estetikken passer bandet som hånd i hanske, og kobler dem til en uformell internasjonal bevegelse av artister som jobber med avansert teknologi, men som likevel beholder en hjemmesnekret stil og etos som kan føles mer analog enn digital, mer menneskelig enn maskin. Her brukes det samplinger av instrumentene kora, hardingfele, vibrafon og blåseinstrumenter i tillegg til det vanlige oppsettet sang, harpeleik, trommer og synther. Brunvolls multi-oktavstemme er slående og så fleksibel at den blir enda et instrumentalt verktøy. Men uansett instrument, og uansett hvilken musikalsk kontekst eller referansepunkt, enten det er moderne karibisk eller hoffmusikk fra det attende århundre i Versailles - som begge får et anerkjennende nikk i Building Instruments musikk; De høres ettertrykkelig ut som ingen andre enn seg selv.

Pressebilde: Linn Heidi Stokkedal

-----

ZOE EFSTATHIOU

Zoe Efstathiou er kjent for sitt banebrytende arbeid med preparert piano. Altså: når man åpner pianoet opp, og legger ting inntil strengene så det plutselig låter som ganske mye mer enn bare et piano. Og det er nettopp det hun har gjort i sitt siste album, “Edge of Chaos”, som slippes denne våren på iDeal Recordings (Kali Malone, Jim O’Rourke, Mats Gustafsson). Musikken er elektroakustisk, basert på innspillinger av preparert piano — spekket av overtoner, med nærmest metalliske pust og vibrerende klanger. Meditativt og undersøkende, dypt ned i lyden. Som utøver er Zoe hyllet som en mester i improvisasjon, og ble omtalt i I CARE IF YOU LISTEN som “without a doubt a stand-out player who has cultivated a truly personal and inimitable language of prepared piano techniques,”. I fjor i mai fikk vi en smakebit på Zoes musikk gjennom en lytteseanse, selv om hun dessverre måtte avlyse konserten sin på F/eks pga togstreik. Vi krysser fingrene for bedre kollektivtrafikk-hell denne gangen og gleder oss veldig til å endelig høre Zoe i levende live!

MIR åpner kl 19:00

Konsertstart 20:00

CC: 230 / 170 (studenter og medlemmer av Konsertforeninga)

Plakat & illustrasjoner av Zarina Saidova

F/eks er en konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell pop, kuratert av Jenny Berger Myhre og produsert av Femme Brutal, i samarbeid med Konsertforeninga, med støtte fra Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.