F/ eks: Camila Fuchs + Jenny Berger Myhre

F/ eks presenterer: Camila Fuchs / Jenny Berger Myhre. Visuals av Manuela de Laborde.

Det er ikke hver dag du går på kino. Det er heller ikke hver dag du får høre lydlandskaper fra Mexico City etterfulgt av ditt nye favoritt-elektropopband. Derfor er f/eks utrolig glade for å kunne invitere til en helt spesiell kveld med eksperimentell elektronisk musikk, bundet sammen av videokunst og langvarig vennskap!

Camila de Laborde, Daniel Hermann-Collini og Jenny Berger Myhre traff hverandre da de studerte i London i 2012. De har fulgt hverandre siden da; siden Camila Fuchs ble formet som en elektronisk duo av hypnotiske synther, mørke rytmer og hjerterå vokal, med langstrakte, utfoldende låter som kan få deg til å tenke på The Knife, Maria Minerva, Broadcast, Björk og tidlig Fever Ray. De knitrende, pulserende lydene deres vekker minner om 90-tallets beste elektroniske produksjoner og vitner om en helt vill referanseramme.

Camila Fuchs har samarbeidet med videokunstneren Manuela de Laborde (Camilas søster) fra tidlig av, som komplementerer musikken deres med et særegent, sterkt og abstrakt visuelt uttrykk. Da Jenny Berger Myhre skulle til Mexico City for å lage et bestillingsverk for Borealis festival, benyttet hun anledningen til å utforske byen sammen med Manuela, i lyd og bilde, og samarbeidet deres resulterte i den audiovisuelle komposisjonen “Notas y Notas y Notas…” som hadde verdenspremiere i visningsrommet til USF Verftet i Bergen, mars 2019. Det drømmende reisebrevet består av Manuelas fragmentariske og episodiske video sammen med Jennys manipulerte feltopptak, barn som forteller spøkelseshistorier, lyd og bilder funnet på kassetter og lysbilder på loppemarkeder i CDMX. Det blir en sann glede å vise det i Kunstnernes Hus sin praktfulle nye kino, på en kveld som denne!

——

Manuela de Laborde er en visuell kunstner som jobber med video og skulptur, ofte i kombinasjon. Hennes arbeid undersøker taktile objekter og elementer ved å lokalisere og isolere konsepter som er konstruert rundt dem; ved bruk av reduksjon som teknikk genererer Manuela bilder og posisjoner som lar nye virtuelle rom oppstå. Teksturer, former, abstraksjon, og farger er fremtredende i hennes visuelle språk. Hun er for tiden del av triennale-programmet Conditional Cinema ved Oberhausen Film Festival (2018-2020). Manuela bor og arbeider i Mexico City.

Camila Fuchs
Notas y Notas y Notas…

Hvor: Kunstnernes Hus
Når: 20:00 (presis!)
CC: 170 / 120 (student / medlem av Konsertforeninga eller andre jazzklubber).

F/ eks er en ny konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell popmusikk, kuratert av Jenny Berger Myhre og produsert av Femme Brutal, i samarbeid med Konsertforeninga. Med støtte fra Oslo Kommune og Kulturrådet.