F/eks: O ~ releasekonsert / EMACS

☽ Liminal zones and song cycles; beautiful and intimate melted folk ~ on June 8th F/eks is celebrating the release of O’s 𝘍𝘪𝘳𝘴𝘵𝘯𝘦𝘴𝘴, with support from the enigmatic EMACS! ☾

Det er en stor glede å få invitere til releasekonsert for O sitt nydelige debutalbum 𝘍𝘪𝘳𝘴𝘵𝘯𝘦𝘴𝘴 som kom ut i fjor. O er en frifolkduo, som for anledningen er en kvartett — Inga Margete Aas (viola de gamba) og Helen Louise Solberg (vokal og gitar) har med Tove Bagge (barokkfiolin) og Jan Martin Gismervik (trommer), og sammen vever de vakre, skjøre sanger som treffer deg intuitivt, både følelsesmessig og intellektuelt. Med en bakgrunn fra improvisert musikk er O sin sensibilitet for detaljer og klanger et stødig grunnlag for utforskingen av hva en sang er, og kan, være. Salt Peanuts kalte 𝘍𝘪𝘳𝘴𝘵𝘯𝘦𝘴𝘴 “a (...) highly personal, impressive and creative vision. Songs are decomposed and recomposed, again and again, floating in one lush, long and highly suggestive dreamscape and in a natural flow(…)”. Dette er musikk som rører ved roten av oss som mennesker — syklusene vi bølger igjennom, repetisjonene og oppdagelsene, og det vi tar med oss på veien.

Det blir servert kake for anledningen, så kom tidlig og feir med oss!

Fiolinisten Elise Macmillan, kjent som EMACS, lager enigmatisk og fengende elektroakustisk musikk, hvor hjemsøkte melodier kommer og går. Hun flytta fra USA til Norge i 2015 for å spille hardingfele, og har siden utgitt 𝘕𝘪𝘨𝘩𝘵 𝘉𝘭𝘰𝘰𝘮𝘪𝘯𝘨 𝘗𝘭𝘢𝘯𝘦𝘵 (Felix Onyx, LA) og 𝘐𝘯 𝘵𝘩𝘦 𝘚𝘩𝘢𝘥𝘦 𝘰𝘧 𝘵𝘩𝘦 𝘚𝘵𝘳𝘪𝘯𝘨 (Breton Cassette, Oslo). Sistnevnte kassett er en sangsyklus som ble mikset i morens bilstereo og utgitt på en endeløs loop-tape. EMACS sin musikk er stor, omsluttende, og visker ut tida umiddelbart. Lyden av skritt, rennende vann, motorduring og fjerne bassdunk blander seg med vakre, klangfulle strykearrangementer og utstrakt vokal. Da William Basinski kom til byen i vår, var det ikke overraskende at Elise ble valgt til å varme opp. Hun har nylig vært gjestekomponist hos Elektronmusikstudion i Stockholm, og har komponert musikk for stryk og kassetter med den kanadiske kvartetten Quatuor Bozzini, så vel som for perkusjonister. Hun spiller også i den amerikanske gruppa Today’s Favorite Singers.

MIR er åpent kl 19-01
CC: 220 / 160 (studenter og medlemmer av Konsertforeninga)
Illustrasjoner av Zarina Saidova

F/eks er en konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell pop, kuratert av Jenny Berger Myhre og produsert av Femme Brutal, i samarbeid med Konsertforeninga, med støtte fra Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.

Lignende konserter