F/eks: Qasim Naqvi

F/eks har gleden av å invitere til en kveld med modulærsynthimprovisasjoner fra Qasim Naqvi og gjester!

Pakinstansk-Amerikanske Qasim Naqvi er kanskje best kjent som grunnleggende medlem av den akustiske trioen Dawn of Midi, som han har spilt trommer i siden 2008. Utenom denne trioen er Naqvi en anerkjent soloartist som har jobbet med en mengde prosjekter — alt fra elektronisk musikk til komposisjoner for orkestre, kammermusikk, til dans og film. Hans lidenskap er for tiden analoge og modulære synther i sammenheng med orkester og akustiske instrumenter. Han kommer til Oslo for å spille på Ultimafestivalen med Cikada ensemble, og vi er superglade for å kunne presentere en kveld med improvisasjoner på Mir denne mandagen, sammen med gjester som Gregor Riddell og flere.

Qasim Naqvi sin musikk har blitt spilt av bl.a. The BBC Concert Orchestra, Jennifer Kom, The London Contemporary Orchestra, Stargaze, ACME, Bang on a Can All-Stars, Crash Ensemble, yMusic, The Helsinki Chamber Choir, Alexander Whitley Dance, The Chicago Symphony Orchestra(MusicNOW Season) og andre. I komposisjonene sine forsøker han å bygge broer mellom lydspråket til samtidsmusikkpionerer som Scelsi og Xenakis, og nyere dronemusikk fra yngre generasjoner med musikere som Hildur Guðnadóttir, Sarah Davachi og Kali Malone.

qasim-naqvi.com

CC: 200 / 150 (medlemmer av Konsertforeninga, student)

F/eks er en konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell pop, kuratert av Jenny Berger Myhre og produsert av Femme Brutal, i samarbeid med Konsertforeninga, med støtte fra Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.

Konserten presenteres i samarbeid med Ultimafestivalen.

ENGLISH:

F/eks is thrilled to present a night of modular synth improvisations from Qasim Naqvi with special guests Gregor Ridell (cello) and others.

Pakistani-American musician Qasim Naqvi is perhaps best known as a founding member of acoustic trio Dawn of Midi, in which he has played drums since 2008. Outside of his work in D.O.M., Naqvi is an accomplished solo artist who has worked on a variety of projects from electronic music, to composing for orchestras, chamber groups, dance and film. His passion of late is analogue and modular synthesizer systems and orchestral configurations. His compositions attempt to unite the sonic language of textured avant garde music by Scelsi and Xenakis, with the drone science of younger musicians like Hildur Guðnadóttir, Sarah Davachi and Kali Malone.

His concert music has been performed/commissioned by The BBC Concert Orchestra, Jennifer Koh, The London Contemporary Orchestra, Stargaze, ACME, Bang on a Can All-Stars, Crash Ensemble, yMusic, The Helsinki Chamber Choir, Alexander Whitley Dance, The Chicago Symphony Orchestra(MusicNOW Season) and others. As a solo artist Qasim has released albums on New Amsterdam, NNA Tapes and Erased Tapes Records.

qasim-naqvi.com

CC: 200 / 150 (members of Konsertforeninga / students)

F/eks is a concert series for electronic music and experimental pop music, curated by Jenny Berger Myhre and produced by Femme Brutal, in collaboration with Konsertforeninga. Kindly supported by Oslo Kommune and Kulturrådet. This concert is presented in collaboration with Ultima festival for contemporary music.

Lignende konserter