F/ eks - special edition: Mariam Gviniashvili

Velkommen til F/ eks Special Edition!

Vanligvis presenterer F/ eks to artister som lager musikk innenfor ulike deler av det elektroniske og/eller eksperimentelle pop-sjiktet. Denne novemberkvelden gjør vi en annen vri, og har den store gleden av å presentere et helt nytt audiovisuelt verk av den georgianske komponisten Mariam Gviniashvili i Hvelvet på Sentralen!

Mariam Gviniashvili (f.1989) er en Oslo-basert komponist og lydkunstner fra Georgia. Hennes kompositoriske fokus er å utforske det man kaller spesialisering i musikk — kringlyd, romliggjøring, eller det å spre lyd gjennom høyttalere, om du vil. Mariam kunstneriske praksis omfatter også audiovisuelle arbeider, der hun ser på hvilke forhold som finnes mellom tredimensjonell lyd og visuelle bilder. Hun liker å skape komplekse lydlandskaper og visuelle teksturer ved å legge lag på lag med mange typer materialer. Mariams lydverden er altomsluttende og ekspanderende, som å dykke ned i et dypt hav med fluoriserende maneter og de utroligste vesener, eller å fly ut i det ytterste verdensrom.

De siste årene har Mariam dykket dypt ned selv, i programmeringsverktøyet Max/MSP, og hun har laget audiovisuelle verk med bruk av data fra bevegelsessensorer på dansere, samlet stemmeopptak av folk som synger folketoner og religiøse sanger fra hele verden, og mye mer. Ideene hennes tar tilsynelatende aldri slutt, og vi gleder oss så mye til å høre og se hva hun har arbeidet med den siste tiden!

Mariam har tidligere laget bestillingsverk for Notam, Nordic Voices, Electric Audio Unit, og flere andre. Musikken hennes blir ofte vist under internasjonale konserter og festivaler, som Ars Electronica, New York Electroacoustic Music Festival, Cube Fest og BEAST FEaST.

Https://mariamgviniashvili.com

CC: 170 / 120 (medlemmer av Konsertforeninga, student)

F/ eks er en konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell popmusikk, kuratert av Jenny Berger Myhre og produsert av Femme Brutal, i samarbeid med Konsertforeninga. Med støtte fra Oslo Kommune og Kulturrådet.

Lignende konserter