F/eks: Ulla / Phantom Chips / Zoe Efstathiou

‿︵‿︵‿︵ Touch-based, wearable synthesizers; glitchy-but-human ambient; beautifully rich prepared piano recordings — triple F/eks-adventure with Phantom Chips, Ulla and Zoe Efstathiou! ‿︵‿︵‿︵

For dere som har vært på F/eks før er det kanskje åpenbart at vi elsker å oppleve melodisk musikk som beveger seg mellom det vakre og det stygge, catchy rytmer som også lugger og river, lyder vi aldri har hørt før men raskt lengter etter å høre igjen. Denne kvelden er ikke noe unntak — vi er så glade for å presentere tre unike soloartister fra USA, Australia og Sverige som gir deg magiske taktile støyinstrumenter, avant-garde ambient, og fortryllende preparert piano!

Ulla (Ulla Straus) er fra USA men bor for tida i Berlin, og lager algoritmiske teksturer som både hopper og bølger mellom detaljert ambient og jazzy elektronisk musikk. Hennes seneste album “Foam” som kom ut i November 2022 fikk strålende anmeldelser av bl.a. Pitchfork, som sier “There’s a point where ambient music stops being ambient—where the artist, rather than guiding you through your inner world, pulls you into theirs. On foam, her best album yet, Ulla Straus, who records simply as ulla, deftly slips across that line.” Gjennom en årrekke med bunnsolide utgivelser kan man ikke si annet enn at Ulla er blitt en essensiell del av den avant-garde ambient-scenen både i Europa og USA.

Phantom Chips er en instrumentmaker som spiller på “wearable synthesizers” — altså myke synther man kan ha på seg og kontrollere gjennom å klemme og strekke. Hennes hjemmelagde ‘lectronix-hyl er ville og sjarmerende, og oppleves nesten som levende og energiske lydmonstre. Phantom Chips brygger rytmer ut av alle disse elektroniske DIY-instrumentene, samplere og støymaskiner, og inviterer publikum til å spille med og manipulere lydene. Man kan lure på hvorfor folk flest gidder å være så kjedelige, når det går an å være så rå som Phantom Chips. Sa vi at hun bor i Australia? Ikke ofte man får sjansen til å oppleve henne live, altså. Og sa vi at Dans For Voksne arrangerer workshop med henne samme helg som konserten? Værsågod, vi legger planene for deg. Enten du aldri har tatt i en loddebolt før eller er godt kjent med elektronikk, så kan vi love deg at det blir mye å lære og leke med.

Zoe Efstathiou er kjent for sitt banebrytende arbeid med preparert piano. Altså, når man åpner pianoet opp, og legger ting inntil strengene så det plutselig låter som ganske mye mer enn bare et piano. Og det er nettopp det hun har gjort i sitt siste album, “Edge of Chaos”, som slippes denne våren på iDeal Recordings (Kali Malone, Jim O’Rourke, Mats Gustafsson). Musikken er elektroakustisk, basert på innspillinger av preparert piano — spekket av overtoner, med nærmest metalliske pust og vibrerende klanger. Meditativt og undersøkende, dypt ned i lyden. Som utøver er Zoe hyllet som en mester i improvisasjon, og ble omtalt i I CARE IF YOU LISTEN som “without a doubt a stand-out player who has cultivated a truly personal and inimitable language of prepared piano techniques,”. Vi gleder oss veldig til å høre Zoe med et elektronisk oppsett denne kvelden.

MIR åpner kl 18
Konsertstart 20:00
CC: 220 / 160 (studenter og medlemmer av Konsertforeninga
Plakat & illustrasjoner av Zarina Saidova

F/eks er en konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell pop, kuratert av Jenny Berger Myhre og produsert av Femme Brutal, i samarbeid med Konsertforeninga, med støtte fra Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.

Lignende konserter