Femme Brutal 10 år: Han Gaiden feat. Veslemøy Narvesen

Fredag 19. november, kl 21.00. Dørene åpner kl 20.00

Bli med å feir 10 år med hardtslående konsertvirksomhet, kløbbing og dansing med booking-og DJ-kollektivet Femme Brutal!

For anledningen har Femme Brutal hooket den brennheite elektronikatrioen Han Gaiden opp med perkusjonsvidunderet Veslemøy Narvesen, et samarbeid ingen har hørt live før. Og som ikke det er nok får du verdenspremiere på en ny låt som Han Gaiden og Veslemøy har skrevet på oppdrag fra Femme Brutal. Kjenn din besøkelsestid!

han gaiden består av Ragnhild Moan, Ingrid Skåland Lia og Kristin Myhrvold. Trioen bruker stemmer, elektronikk og saksofon, og lager iskul dansbar elektronika, med kokette referanser til 90-talls pop og R’n’B, kombinert med stor vokalkunst og vilje til å eksperimentere og improvisere. I 2021 jobber de med debutalbumet sitt og spiller på både Vill Vill Vest og By:Larm. Men det er bare på Victoria du får høre dem sammen med Veslemøy Narvesen. Veslemøy har i løpet av kort tid blitt en av landets mest ettertrakta trommiser, og fungerer like godt i pop og rock som fritt improviserende perkusjonist. I år skrev hun musikk for eget ensemble som resulterte i den kritikerroste konserten We Don’t Imagine Anymore som hadde premiere på Oslo Jazzfestival. Med seg har de også Kristin Wichstrøm på visuals. Kristin er en norsk visuell kunstner bosatt i København. Hennes praksis tar ofte utgangspunkt i lys og rom, i formater som installasjon og audiovisuelle performances. Gjennom utforskning av lys og bilde, dykker Wichstrøm ned i hvordan dette kan resonere med, eller skape en form for forhold til lyd. Det disse fem kommer til å trylle frem på Victoria lover vi at blir audiovisuell heksekunst fra øverste hylle!

Og apropos hekser:

Femme Brutal sprang ut fra et miljø rundt RadiOrakel og Konsertforeninga, med et ønske om å bringe fete konsertopplevelser til Oslo, og med en hårete ambisjon om å gjøre musikkbransjen til et mer levelig sted for kvinnelige musikere, teknikere, produsenter og publikum. I tiåret som er gått siden er det arrangert hundrevis av konserter, performancer, debatter, samtaler og workshops, ofte med minst en fot plantet i punkens DIY-ethos, men alltid åpen for nye uttrykk. Og nye uttrykk er akkurat hva du får denne fredagen på Victoria. Girls to the front!

Femme Brutals DJ DORKY spinner plater før og etter konserten.

CC: 200/150 (rabatt til studenter, Konsertforeninga og andre jazzklubber ink. sesongkort på Victoria). Billetter selges gjennom Nasjonal Jazzscene på ticketco.no

Konserten presenteres i samarbeid med Femme Brutals søsterserie F/ eks, en konsertserie for elektronisk musikk og eksperimentell pop. Begge er en del av Konsertforeninga, og begge er støttet av Norsk kulturråd og Oslo kommune. Takk til Nasjonal jazzscene.