Femme Brutal Festival 2015 – Lørdag

SYKKELWORKSHOP
Ta med sykkelen din og gi den litt kjærlighet og omsorg før høstenmørket, regnet og de glatte veier kommer. Vi går gjennom enkle vedlikholdstips, vasking og stramming av bremser og girkabler.

WHAT DOES THE FOXCORE SAY? – En samtale om kvinner, rock og nittitallsnostalgi
Kjenner du til sjangeren foxcore? Det sies at uttrykket ble skapt av Thurston Moore fra Sonic Youth, plukket opp av media og brukt som et samlebegrep for en del av nittitallets fremgangsrike, rockeband fronta av kvinner. Det sies også at det kom negative reaksjoner, da flere mente at begrepet foxcore plaserte disse banda i en ikke-ønskelig kvinnekategori.

I panelet:
– Cecilie Asker – forfatter, musikkjournalist i Aftenposten og trommis i The Laundrettes. Har gitt ut bok om Madonna, og er aktuell med biografi om bandet Hellbillies.
– Nazneen Khan-Østrem – redaktør i Aschehoug, tidligere kultur- og musikkjournalist i blant annet Rock Furore, NRK2s musikkprogram “M”og Absolute Musique – et fanzine med hovedfokus på norsk og internasjonal undergrunnsmusikk. Er også svært opptatt av hiphop og har skrevet en rekke artikler om kvinnesynet i hiphop.
– Elida Høeg – redaktør i Verdensmagasinet X, tidligere musikkredaktør i radiOrakel, er sanger i Gaspard og Ohnesorg, synger og spiller keyboard i Hysj og har lagd radioserien «Riot Grrrl – hva nå?»

Ordstyrer: Anita Halmøy Wisløff – bookingagent i Atomic Soul, 50 % av dj-duoen Die Bettys og aktiv i debatten om kvinner i musikkbransjen.

LLFINGER (NO) – pop-doom
Det går rykter om at bandet har sørget for en av Oslos største taxiskandaler, og at de nesten fikk lov til å spille på by:Larm – noe vi ser på som positivt, da vi elsker å si at band har spillt hos oss før de settes opp på by:Larm.

SNAKE (SWE) – pønk/synth/post
Stockholmsbaserte Snake består av folk fra Meine Kleine Deutsche, L’obscurite och Night Terror– noe som virkelig høres. Trioen – Mia Maria Johansson, Madeleine Frankie og Tess Törner – produserer melodiøsk, syntha postpønk blandet med skitten rock DIY-style. Det er upolert men gjennomført. Tenk: Umeå møter Joy Division møter valgfri St.Pauli-pub i Hamburg. Introen til låta Haunted kan minne litt om Broder Daniel under Fucking Åmål-tida, men plutselig er det riotgrrrlpower FTW.

MATRIARKATET (SWE) – feministisk trallpønk
Matriarkatet er for alle som synes partysvensker, harrysvensker og überseriøs politisk, samfunnskritisk og feministisk pønk høres ut som en kul kombinasjon.

DJ Typical Girls

Det er snart 10 år siden La isla Anita og Julia spilte plater sammen for første gang. Siden den gang da har radarparet holdt dansbar regi på mang en festkveld, klubbkveld, festivalkveld og alle slags andre kvelder som trenger musikk for å fungere optimalt. Hjertet banker like hardt for årgangsdisco som tropisk deephouse, like hemningsløst for gammel trashindie (hva er det?) som de skyldigste av nye og gamle popperler. Mantraet deres har alltid vært Danseføtter forén eder – se opp for heftig hoppedans og konfetti!