Femme Brutal Festival 2015 – Torsdag

KVINNER, MUSIKK OG ARBEIDSLIV – en diskusjon i samarbeid med Musikernes Fellesorganisasjon.

Pils, konsert, positiv stress og masse nye beskjentskaper. Mot slutten av måneden begynner svetten å renne. Sms med spørsmålet «Når kommer du hjem?» er en del av hverdagen.

Musikkbransjen er ikke A4. Den er kul, varierende og kreativ – men samtidig preget av loads of graveyard shifts. Det er nattjobbing, lange arbeidsskift, hotellnetter, turné, søknadsskriving og en bestandig jakt på oppdrag. Tariffavtaler er sjeldne og faste stillinger eksisterer knapt. Mange befinner seg i en prekær arbeidssituasjon: en tilvarelse uten forutsigbarhet eller sikkerhet. Frilans betyr både frihet og stress.

Vi har satt sammen et panel med folk fra bransjen, og stiller spørsmål som:

– Hva må man gjøre for å kunne leve av musikk i Norge?
– Er det mulig å kombinere musikkjobb med et fungerende familieliv?
– Er det lettere for menn enn kvinner å satse på en musikkarriere?
– Hvor står de viktigste kampsakene?

I panelet:

– Trine Sollie, jobber i Kompetanseformidlingen og er prosjektleder i P3.
– Ketil Gutvik, jazzmusiker og produsent i NyMusikk.
– Tonje Kaada, daglig leder i Gramart – landets største interesseorganisasjon for norske artister – samt aktiv i prosjektet Balansekunst som arbeider med å jevne ut kjønnsforskjellene i musikklivet.
– Christine Thomassen, nestleder i MFO – Musikernes Fellesorganisasjon

Ordstyrer: Anne Gerd Grimsby Haarr fra Femme Brutal.

KLARA HØEG (NO) – impropop

Oslojenta Klara Høeg forholder seg til ulike formater. Hun har i de siste årene vært aktiv i bandene VideoStore og Jonas Eriksen & Svarte Svaner, blant annet. Til Femme Brutal Festival kommer hun alene, og deler av musikken i hennes soloprosjekter improviseres frem i øyeblikket og kan utarte seg veldig forskjellig fra gang til gang. Hun bruker effektbokser til å legge lag av rytmer og melodier, og liker å spille på det uendelige og frie i musikken; «Det er det som må være det mest spennende, hvor langt musikken er villig til å gå.»

KARIN BOYE – i gestalt.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. En dystopisk science fiction-forfatter. En feminist som debuterte 1922 med diktsamlinga Moln og formidlet et ungt menneskes tanker om Gud, livets feiltrinn og framtida. En modernist som påberopet et nytt poetisk symbolspråk. En åpent biseksuell kvinne i en tid da homoseksualitet fortsatt var forbudt i Sverige. En poet som døde etter en overdose av sovepiller.

Festivalens første dag byr på en moderne og nyskapende diktfremførelse der Karin Boyes poesi blir tolket av skuespiller og danser Hanne Dieserud og musiker Marita Vårdal Igelkjøn. Med musikk, bevegelse og ikke-tradisjonell – til tider spoken word-aktig – diktopplesning, serveres roserød kjærlighetslykke og ulykke, angst og eksistensiell kamp innenfor trange rammer. Forestillinga har tidligere blitt vist på Grusomhetens Teater, og det var første gang Boyes dikt ble fremført på norsk.

DJ Femme Brutal

Femme Brutal DJ’s er shizofrene and we like it. Vi spiller alt fra engelsk postpønk til norsk hardcore til svensk hiphop til sleazy filmsoundtracks. Du får riotvennlig elektro og gamle kjerringer á la Bessie Smith. Vi levererer låter du kan ha pms til og beats du kan bli arrestert til – alltid med et fokus på feminisme. Vi sier som Emma Goldman: If I can’t dance it’s not my revolution.

Egen nettside for festivalen finner du på www.femmebrutalfestival.com