Femme Brutal på Oslo Pride

Bli med når Femme Brutal lager fest på Oslo Pride!

Hudkreft // Gaspard // Sliteneliten // Kulturtantene DJs

Gratis!

Hudkreft:

Hudkreft er en gjeng sinte unge kvinner (og mann), som tar ut frustrasjonen gjennom hardtslående pønkelåter om alt mellom himmel og jord. De har holdt på i rundt fem år, og i 2022 slapp de endelig debutalbumet sitt, Nevemagnet.

Nevemagnet kan skilte med en god mottakelse, deriblant en femmer i Aftenposten. Skiva er Hudkreft sin eksperimentelle entré inn i den voksne musikkbransjen, og de takler det hele med den ungdommelige friskheten de alltid har hatt, kombinert med en ny profesjonalitet.

Albumet byr på en miks av artig ska, rock og klassisk pønk og er et hatbrev til alle verdens Nevemagneter, enten det er snakk om tafsete politikere, norske terrorister eller pønke-elitister. Ellers, har gjengen spilt på en rekke anerkjente scener i Oslo og omegn, med høydepunkter som Klimastreiken foran Stortinget i 2019, Vill Vill Vest, Klubbøya, By:Larm og egen slippfest på Blitzhuset med over 200 i publikum.

Sliteneliten:

Skeiv både i fletta og i ripsbusken skal en være om en skal ut på ompalompa-kveld med denne gjengen, og det skal man visst på Oslo Pride i 2022!

Generasjon prestasjon har blitt voksne, og det er ikke pent. Sliteneliten er fortellingen om unge aktivister som prøver å kjempe for det de har kjært mens de har både to og tre jobber. Samtidig skal antikapitalistiske panelsamtaler arrangeres, plantene vannes og gamle damer hjelpes over gata, mens det sendes merkelapper som “kulturelite”, “homolobby” og “feministelite” din vei fra Oslos beste vestkant.

Så sitter man der i en alder av medio tjue med en årslønn på 200 000 og en angstdiagnose levert i posten fra DPS! Ikke akkurat Trappa og London ganga med fem det! Det hele kunne kanskje vært soundtracket til en revy om det norske samfunnet anno 2022, men Sliteneliten klarer kunststykket å kombinere lek og moro med alvor og å ta tydelig standpunkt.

Bandet består av seks damer, og kaller seg et politisk telegram pyntet med tverrfløyte (Silje Strøm), fele (Inga Haugdahl Solberg), gitarer (Ylva Gülpinar, Synneva Gjelland), trommer (Thea Marie Kvam) og bass (Maria Refsland). Medlemmene kommer fra bygd og by (Notodden, Levanger, Voss, Inderøya og Flekkefjord), men også en spretten folkemusiker fra storbyen Oslo har sneket seg med.

Gaspard:

Gaspard er et band fra Oslo som spiller støypop/indierock. Bandet har holdt sammen siden de var tenåringer på Blitz, og lager hardtslående låter med et skeivt blikk på verden, og tekster om rot, friksjon og motstand.

Gaspard holder energiske og gjennomtrengende konserter, gleder seg til å spille på Pride og er klar for å danse med deg!

Syng med på refrengteksten på deres nyeste låt 'Ikke Ring' og tenk på hvem enn du ikke orker mer av: "Alle ordene som kryper inn i mine øreganger vil jeg hive tilbake i halsen på deg"

Kulturtantene

Begrepet “kulturtante” er i endring og tiden har kommet for å dyrke fargerike skjerf, kulturell kapital, brisne monologer og voldsomme hoftebevegelser på dansegulvet.

Det er skrevet sanger, mastergrader og bøker om “kulturtantene”. Beleste, bereiste, voksne kvinner, som dyrker skulpturer, vin og sang. En gruppe som vet å nyte av alt det deilige kulturlivet har å by på, men som tross god smak og teft, har måttet tåle tyn for flagrende gevanter og et levd liv.

I front av rehabiliteringen står tre av Fisk & Vilts koseligste partyjenter - Ann Bengtsson, André Titland og Mira Berggrav Refsum, tidligere kjent fra konsepter som Girls From Last Night, Olafiaklinikken og KUUK. Du har kanskje klina med dem på Seksuell, men nå har Youngstorgets beste jenter vokst opp.

De har viet livet sitt til å dyrke kulturen, der de som et kulturlivets Spice Girls har fått ulike roller, i festival, på kulturhus og som manager i bransja.

Vi håper at følelsen av 2011 vil komme til deg som den hellige ånd når Youngstorgets MILFs, The Fisk & Vilt MVPS, fortiden, nåtiden og fremtiden - KULTURTANTENE - for første gang inntar scenen som en trio. Den deilige festen er fortsatt en stor drivkraft og denne kvelden skal det leves og leveres."