Femme Brutal – Susanna ‘Go Dig My Grave’ / / utgivelseskonsert

SusannaSonata og Femme Brutal presenterer slippkonsert i St. Edmund’s Church:

Susanna ‘Go Dig My Grave’ feat. Giovanna Pessi, Ida Hidle & Tuva Syvertsen

Susanna har aldri vært redd for å gå løs på de store spørsmålene i sin musikk. I ‘Go Dig My Grave’ utforsker hun møtet mellom historiske musikalske sjangre ved å blande tradisjonell amerikansk folk og gamle engelske ballader med barokkinstrumentering og sine egne, karakteristiske vokalinterpretasjoner. Legg til litt Henry Purcell, litt Lou Reed og Susannas egen musikk, og resultatet er et album som viser Susannas unike egenart som musiker: Go Dig My Grave er en sterk og personlig samling av mørke sanger, med dype røtter gjennom århundrer av amerikansk og europeisk musikkarv.

‘Go Dig My Grave’ er en videreføring av Susannas samarbeid med den sveitsiske barokk-harpisten Giovanna Pessi. Pessi spilte på Susannas album ‘Sonata mix Dwarf Cosmos’ (Rune Grammofon, 2007), og de samarbeidet på det kritikerroste ‘If Grief Could Wait’ (ECM, 2011) – et dypdykk ned i sorgtung musikk av Henry Purcell, Leonard Cohen og Susanna selv. Denne gangen har de invitert med seg den talentfulle unge trekkspilleren Ida Løvli Hidle, og felespiller og folkesanger Tuva Livsdatter Syvertsen. Resultatet er et dynamisk band som uanstrengt mestrer vekslingen fra den enkle folk-følelsen i Elizabeth Cottens «Freight Train» til den kjølige skjønnheten i Purcells «Cold Song» og de komplekse følelsene i den eldgamle klagesangen «The Willow Song».

Susanna– vokal, kalimba

Giovanna Pessi– barokkharpe

Ida L. Hidle– akkordeon

Tuva L.Syvertsen– hardingfele, vokal

Dører 19:30 – konsertstart 20:00 (presis!)

Fri aldersgrense

Med støtte fra Konsertforeninga, Oslo Kommune og Norsk Kulturråd

Den musikalske døden har sjelden vært så vakker.” 5/6 VG

«En hyllest til gamle låter, fabelaktig og uimotståelig vakkert.” 10/10 Disharmoni