Gjerstad / Lonberg-Holm / Motland / Solberg

Denne konstellasjonen er dannet etter initiativ fra Stine Janvin Motland og Ståle Liavik Solberg fra duoen motsol.

motsol ble etablert i 2004, og har siden gjort seg bemerket for sin unike instrumentering og uredde spillestil. De har fått gode kritikker både som duo og i større besetninger som Frode Gjerstads Circulasione Totale Orchestra, Kitchen Orchestra og IMPS. De to er nå i ferd med å avslutte sin mastergrad på Norges Musikkhøgskole, og etter et vellykket samarbeid under MaiJazz i fjor vil de igjen utfolde seg med frijazzguru Frode Gjerstad og den chicagobaserte cellisten Fred Lonberg-Holm.

Frode Gjerstad burde være et kjent navn her til lands etter flere tiår i frijazzens tjeneste, noe han ble hedret med Buddyprisen for i vår. Han har samarbeidet med mange av pionerene innen improvisert musikk, som Evan Parker, Derek Bailey, Peter Brötzmann og William Parker. Han er også en viktig ressurs i Norge, med sin åpne og inspirerende holdning overfor yngre musikere.

Fred Lonberg-Holm er en kompromissløs musiker, som her til lands først og fremst er kjent som medlem av Peter Brötzmann Chicago Tentett og Vandermark 5. Han jobber også med sin Valentine-trio, og i ensembler med musikere som Chorlotte Hug, Joe McPhee og Jeff Parker.

I denne kvartetten møtes fire musikere som utforsker det dissonerende og atonale, og de går heller ikke av veien for å gi jernet i fullt frijazz-øs!