Gutvik Ukentlig: Guoste Tamulynaite / Ketil Gutvik + Ungsoloen: Jenny Frøysa

Gutvik Ukentlig – tirsdager i sommer på Kulturhuset!

På grunn av omstendighetene med stor C anbefaler vi å kjøpe billett på forhånd:

Konsertserien som i starten fikk endene i Akerselva til å svømme baklengs. De som forvillet seg inn i Lillebar på Blå tirsdag den 15. juli 2003 fikk oppleve en eksklusiv konsert med Ingebrigt Håker Flaten, Klaus Ellerhusen Holm og Ketil Gutvik. Reisen har vært lang siden den gang og mot alle odds drar Ketil Gutvik i gang 18. årgang av sommerkonsertserien fra tirsdag 28. juli. Noen av de aller første navnene er med på nytt, gjerne i kobling med helt nye navn på konsertserien. Endene ble igjen i Akerselva, men fire ting er sikkert: Alltid sommer, alltid tirsdag, alltid fri-improvisert, alltid med noen av de beste musikerne Norge har å by på.

Sideserien UNGSOLOEN har vært en del av Gutvik Ukentlig siden 2011. Den handler om litt yngre improvisatører som spiller eksklusive solosett, før Gutvik henter inn noen av verdens fineste improvisasjonsmusikere. I 2020 består Ungsolo-programmet av musikerne Stan Callewaert, Magnus Løvseth, Georgia, Wartel Collins, Kjell Bjorå, Jenny Frøysa.

tirsdag 1. september
Guoste Tamulynaite / Ketil Gutvik Duo
/ piano, synth / gitar /
Ungsoloen: Jenny Frøysa
/ sax /

Guoste Tamulynaite og Ketil Gutvik laget duo i 2019. I 2020 skulle denne duoen legge verden for sine føtter, men så kom den nye tiden. Nå er de klare for å legge Gutvik Ukentlig for sin føtter og har fått det ærefulle oppdraget å avslutte årets sesong, før konsertserien går inn i verdens lengste vinterferie. Guoste spiller synth, og kanskje piano, mens Ketil spiller gitar med og uten forsterkning.

Jenny Frøysa (f. 1997) er en trondheimsbasert saxofonist og komponist, som studerer på jazzlinja ved NTNU. Hun er aktiv i flere band som har begynt å markere seg i det norske og skandinaviske jazzmiljøet, blant andre Skurkar, Leirblaa, Superflipp, Cosmic Swing Orchestra, Jenny+Ingrid Kollokvie og Starlight Big Band. I sitt friimproviserte soloprosjekt står utforsking og utfordring både av seg selv og publikum i sentrum. Inntrykk fra omverdenen blir til uttrykk. Frøysa liker å få mange impulser og blir inspirert av mye forskjellig, og musikken gjenspeiler dette ved å være kontrastfylt og spennende. Det blir både stille og bråkete, abstrakt og konkret, stygt og fint, rått og skjørt, formidlet gjennom hennes hovedinstrument, barytonsaxofonen.

dør: 1930 konsert: 2000 billett: 100,- (men grisen bestemmer)
LAB, Kulturhuset, Youngsgate 6, presenteres av Konsertforeninga
www.gutvik.com/ukentlig