Gutvik Ukentlig: Toxværd (DK) / Moberg / Mofjell / Gutvik + Lægreid Olsen

Gutvik Ukentlig er tilbake!

Den danske saksofonisten Laura Toxværd besøker Gutvik Ukentlig for første gang. På kvartett med Ole Mofjell og Kalle Moberg blir dette garantert en forrykende energipakke.

Konsertserien, som nå har vært improvisasjonsmusikkens ferieparadis 16 sommere på rad, inntar igjen Kulturhuset (med noen avstikkere – følg med) hvor gitarist Ketil Gutvik skal presentere og spille med sine favorittmusikanter fra ut- og innland. Sideserien UNGSOLOEN har vært en del av Gutvik Ukentlig siden 2011og har befestet seg som et naturlige supplement til et program i internasjonal toppklasse.

#2 Tirsdag 7. august / Kulturhuset LAB
Laura Toxværd (DK) / Ole Mofjell / Kalle Moberg / Ketil Gutvik; saksofon / trommer / trekkspill / gitar

Laura Toxværd – komponist, saxofonist/klarinettist/vokalist samt forfatter til kunstbogen “Compositions – 18 Graphic Scores” (Forlaget Spring). Underviser bl.a. i fagene komposition og saxofon på Rytmisk Musikkonservatorium og Syddansk Musikkonservatorium. Værker opføres løbende i Europa og Nordamerika, senest i New York City & Chicago, og er udgivet internationalt på 12 albums med blandt andre John Tchicai og Marilyn Mazur. Partiturer publiceres af Edition S og er udgivet i antologien ”Notations21” (Mark Batty, NYC) og udstillet i DK på biblioteker, herunder på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og i USA på Seton Art Gallery, University of New Haven, Gund Gallery, Kenyon College og Hutchins Gallery, New York City. Tildelt Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat 2009-2011

Tina Lægreid Olsen; saksofon

Tina Lægreid Olsen er en Oslobasert saksofonist. Hun har bakgrunn fra Norges Musikkhøgskole og har tilhold i flere sjangre. For tiden er hun aktiv med sin egen kvartett Lægreid og impro-duoen Tina&Camilla, og skal i høst turnere med bl.a. Ensemble Denada.

Døra er bemannet fra 1930, scenen er bemannet fra ca 2000.

Den gule grisen tar 100,- (veiledende)

Videre i sesongen:

#3 Tirsdag 14. august / Kulturhuset LAB
Kent Kessler (US); kontrabass
Paal Nilssen-Love; trommer
Egil Kalman; kontrabass

#4 Tirsdag 21. august / Kulturhuset LAB
Lotte Anker (DK); saksofon
Tanja Orning; cello
Per Zanussi; kontrabass
Helga Myhr; fele

#5 Tirsdag 28. august / KAFÉ HÆRVERK (NB!)
Anna Högberg (SE); saksofon
Ola Høyer; kontrabass