International Jazz PRAT - Vinn eller forsvinn?

Vi feirer UNESCOS International Jazz Day med kaffe og samtale:

Vinn eller forsvinn - internasjonale kunststudenter og kunstnere i Norge?

UNESCO har erklært den internasjonale jazzdagen som en årlig markering for «å fremheve jazz og dens diplomatiske rolle med å forene mennesker i alle verdenshjørner». Dét er et formål vi kan slutte oss til. For jazzen er jo, på mange nivåer, et språk som ikke kjenner grenser. Men hvordan står det nå egentlig til med det internasjonale aspektet her på berget?

Fra høsten av må internasjonale studenter betale for å studere i Norge. Og fra tidligere vet vi at kunstnere fra land utenfor EØS risikerer å bli kastet ut av landet etter fullført utdanning, fordi regelverket for opphold krever at man tjener langt mer enn kunstnere flest gjør i etableringsfasen. Logisk or not?

Hvilke konsekvenser får de kommende endringene i studiefinansieringen for studentmiljøet ved Norges musikkhøgskole? Og spiller det nå egentlig noen rolle hvorvidt kunstnere utenfra får mulighet til å bo og virke i Norge over lengre tid, så lenge vi har solide festivaler, konsertarrangører og andre kunstaktører som presenterer internasjonale aktører og artister i et evig renn, året rundt?

Jazznytt-redaktør Audun Vinger spør, og panel og sal svarer. I panelet sitter Astrid Kvalbein, rektor på Norges musikkhøgskole, Shannon Mowday, musiker, komponist, pedagog og en studentrepresentant fra KHIO.

Caféteatret og Nordic Black Theatre spanderer kaffe og bakst.

Svar til karstein@samspillmusic.no senest onsdag 26. april kl 12.

Kampenjazz
Konsertforeninga/Blårollinger