Jaga Jazzist

I anledning Monos 10-års jubileum og at Martin Horntvedt har tatt skjegget presenterer Konsertforeninga og Death Jazz en salig godbit på publikum i Pløens gate.

Jaga Jazzist består av musikere som har preget norsk og internasjonalt musikkliv det siste tiåret, både som ensemble og som bidragsytere i en rekke andre prosjekter innen jazz, pop, rock og elektronisk musikk. I sentrum har du søskenflokken Horntvedt som alltid sørger for at Jaga på vei mot nye musikalske utrykk. Denne kvelden står ni av Norges mest produktive og nyskapende musikere på scenen og serverer herlig elektronisk jazz i det minste lokalet bandet har spilt i siden konserten i Nøtterøy samfunnshus i 1994. Mye har skjedd siden da og bandet kan sies å ha vært som et slags barnehjem for musikere som ikke helt vet hva de skal bli når de blir store, og store blir de.

Himmelblå, The National Bank, Ravi, SHINING. Bredden på prosjektene som har sprunget ut fra Jaga Jazzist-kollektivet i årenes løp begynner å bli utrolig imponerende. Den musikalske allsidigheten til bandet viste seg med stor kraft i fjor da albumet One-armed Bandit kom ut. Inspirasjonskildene bak utgivelsen er i følge bandet selv alt fra Fela Kuti og Zappa til Wagner. Som på flere av de tidligere platene leverer de et herlig sammensurium av stilarter, alt fra enkle popmelodier til tunge passasjer med frijazz og progrock. Gamle progentusiaster kan glede seg over tydelige referanser til proghelter som Emerson, Lake & Palmer, Caravan og ikke minst King Crimson.

Kort oppsummert låter One-Armed Bandit (2010) ikke ulikt en av de siste Tortoise-skivene, der alle instrumentene ligger nært og tett opptil lytteren. Men til forskjell fra Chicago-bandets relativt strenge synth-fylte lydbilde er Jagas musikk breddfull med vanvittige innfall, kompliserte (men fengende) melodier og rare instrumenter. Her er det breddfullt med synther, tangenter, tromboner, tuba, perkusjonsinstrumenter og masse herlig frijazzgitar. Denne aftenen blir en mulighet til å se Jaga i en helt unik setting og samtidig feire lille Monos 10 år sammen med Jazzistene. Gled dere!

Billetter er snart i salg på Tiger.