Joelle Leandre / Ida Heidel / Ketil Gutvik + Ungsoloen: Veslemøy Narvesen

Program tirsdag 3. septembert:

Joëlle Léandre (FR) – bass
Ida Heidel – fløyte
Ketil Gutvik – gitar

Veslemøy Narvesen – trommer

JOËLLE!

Gutvik Ukentlig for syttende gang!
I dette tiåret har sommer-improv-konsertserien Gutvik Ukentlig funnet sted på stadig nye, gode lokaliteter i Oslo. I 2011 var bydelspuben Tamara scene for konsertserien og i 2012 og 2013 ble den knøttlille platesjappa Stein og Jord Platebar og bokhandleren Cappelens Forslag den naturlige ramme for et program preget av det fantastiske europeiske improv-miljøet. I 2014 slo serien nye røtter i Boksen på Kulturhuset på Youngstorget og Taxi Take Away. De siste årene har Axel Dörner, Julie Kjær, Joe McPhee, Paal Nilssen-Love, Eivind Opsvik, Rachel Musson, Raymond Strid, Rudi Mahall, Dominic Lash, Pat Thomas, John Russell, Audrey Lauro, Okkyung Lee, Tobias Delius, Akira Sakata, Steve Noble, John Butcher, Elsa Bergman, Thomas Lehn vært noen av navnene som prydet programmet. Sideserien Ungsoloen har befestet seg som det naturlige supplement til et program i internasjonal toppklasse.

Gitaristen Ketil Gutvik startet sommerkonsertserien i 2003 og har siden den gang tilbrakt sommeren i selskap med en lang rekke av de fremste improvisasjonsmusikerne dette landet kan skilte med. Fram til 2006 hadde serien tilhold i Lillebar på Blå, i 2007 ble eksepsjonelle Vulkanhallen inntatt, og i 2008 ble Monos matsted Q teppedelt og frimusikken blomstret side om side med skravvel og burgerfres. Samme år begynte serien en vandring rundt på Monohuset og tarmen ble velprøvd, såvel som historiens første backstagekonsert på Mono. I 2009 forlot vi Q og gjorde tarmen til hovedscene. Unntaket ble seriens siste konsert som var på Monos backstage, akkurat som i 2008.
Etter noe av en nomadetilværelse i 2010 flyttet konsertserien «hjem» til Grünerløkka i 2011. Stayerpuben Tamara ved Birkelunden ble fylt med improvisert musikk hver tirsdag i seks uker. I 2012, mens vi ventet på naboen, fant serien tilhold på nye Stein og Jord platebar i Hammersborgtunnellen, og videre til Cappelens Forslag i 2013. I 2014 ble Boksen på Kulturhuset det naturlige nye hjemmet for denne ustoppelige konsertserien. I 2015 og 2016 fortsatte samarbeidet med Kulturhuset og Cappelens Forslag. Elsa Bergman, John Russell, Thomas Lehn, John Edwards, John Butcher, David Stackenäs, Anja Lauvdal, Heida Mobeck André Roligheten, Thomas Johansson, Børre Mølstad var noen av navnene publikum fikk oppleve fra fra slutten av juli og hver tirsdag fram til 30. august. I 2017 ble Gutvik Ukentlig med Kulturhuset videre til nye Kulturhuset i Youngsgate 6 med musikere som Maggie Nicols, Pat Thomas, Bjørnar Habbestad, Isak Hedtjärn, Pascal Niggenkemper, Signe Emmeluth. Som i 2018 fortsetter samarbeidet med Kulturhuset og Konsertforeninga i det konsertserien teller sin syttende årgang.

Sideserien UNGSOLOEN har vært en del av Gutvik Ukentlig siden 2011. Den handler om litt yngre improvisatører som spiller eksklusive solosett, før Gutvik henter inn noen av verdens fineste improvisasjonsmusikere. I 2019 består Ungsolo-programmet av musikerne Veslemøy Narvesen, Ferdinand Bergstrøm, Sigrid Aftret, m.fl.

Hele programmet finner du på http://www.gutvik.com/ukentlig/

LAB Kulturhuset
Youngsgate 6, 0181 Oslo