John Butcher / Kim Johannesen / Dag Erik Knedal Andersen

John Butcher, omtalt som verdens beste saxofonist av Andy Moor (The Ex) i The Wire, er en av Englands internasjonalt mest respekterte og innovative improviserende musikere og har på lik linje med Evan Parker og Mats Gustafsson videreutviklet vår og deres oppfattelse av saksofonen som instrument og lydkilde.

Gitarist Kim Johannesen og trommis Dag Erik Knedal Andersen er to navn som har dukka opp stadig oftere de siste par åra, begge som fremdragende representanter for en ny generasjon innen norsk improvisasjons-jazz. Denne kvelden har de med seg den rutinerte britiske saksofonisten John Butcher, som tidlig på åttitallet forlot den konvensjonell jazzen til fordel for en mer eksperimentiell tilnærming til musikken – med stort hell.

Venner av Deathjazz vil huske at Johannesen og Knedal Andersen en jæskla hip gig sammen med Golden Dawn på Mono for et års tid sia – og de som er riktig trofaste vil huske John Butcher fra hans konsert med Sten Sandell Trio en gang tilbake i gamle, gamle dager. Nå er de samla på samme brett og du har å kjenne din besøkelsestid.

Sjekk kara ut på internettet:

Kim Johannesen: http://www.myspace.com/kimjohannesen
Dag Erik Knedal Andersen: http://www.myspace.com/knedalandersen