Kim Myhr og Trondheim Jazzorkester + Ensemble Ernst, i samarbeid med Ny Musikk

Konsertforeninga tar skrittet over til den andre siden. Sammen med Ny Musikk presenterer vi en helkveld av jazz og samtidsmusikk!

KIM MYHR & TRONDHEIM JAZZORKESTER: Stems and Cages

Gitaristen og komponisten Kim Myhr har regien over Trondheim Jazzorkester som tar deg med i en times langt landskap av klangflater og lavmælt energi. Stykket ble urframført på Molde Jazzfestival i fjor, og er et glimrende eksempel på hvordan et moderne storband høres ut i 2010.

Kim Myhr (gitar) har med seg en bråta med eminente musikere: Sidsel Endresen (vokal), Kari Rønnekleiv (fiolin), Christian Wallumrød (piano, cembalo), Michael Duch (bass), Clare Cooper (harpe, guzheng), Jim Denley (fløyte, saksofon), Klaus Holm (klarinett), Espen Reinertsen (saksofon), Eivind Lønning (trompet), Martin Taxt (tuba), Ingar Zach (slagverk), Tor Haugerud (slagverk).
_____________________________________________________________

ENSEMBLE ERNST med solist ELLEN AAGAARD og dirigent THOMAS RIMUL: Gérard Grisey: Quatre chants pour franchir le seuil for sopran og ensemble

“Quatre chants…” (Fire sanger for å krysse grensen) er et mørkt verk i fire deler som tar utgansgpunkt i fire tekster om døden hentet fra egyptisk, kristen, gresk og mesopotamsk kultur. Musikken dveler ved ulike former for død; sivilisasjonens, engelens, stemmens og menneskehetens død. Dødsmusikken er operatisk og organisk, merkelig vakkert.