Kjetil Nernes (Årabrot) med Karin Park – For Lack of Discipline You Will Die 7″

Spellemannprisvinnere og støyrockmestere Årabrot slapp 11.januar 7″en ‘For Lack of Discipline You Will Die’ på Sheep Chase Records, til stor jubel fra bl.a. Klassekampen (5/6) og P3. Vi feirer herligheten med en alternativ konstellasjon der frontmann Kjetil Nernes går alternativt til verks med Karin Park som gjest.

Duoen kommer til å fremføre en utvidet versjon av ”I Modi Narrated” pluss et nykomponert atmosfærisk, dronende stykke (en gang omtalt som lyden av det perfekte selvmord). Det vil bli fremført på analoge synther, baritongitar og vokal.

Terje fra Sheep Chase spiller plater før og etter konserten.

Konserten er et samarbeid mellom Konsertforeninga og Sheep Chase Records.

OM UTGIVELSEN:

A-siden, ‘Song Of Calumny’, ble spilt inn samtidig som det kommende albumet The Gospel (slippes februar på Fysisk Format), i Steve Albinis Electrical Audio studio i Chicago, og i Nernes’ og Karin Parks hjem – en gammel kirke i Dalarna i Sverige – hvor B-siden også er spilt inn. Her finner vi Nernes dypt nede i menneskehetens sorte hull. Låta er en bitter og sarkastisk tordentale om usikkerheten som gjør mennesket ondt. En monsterhit av klassisk Årabrot rock’n’roll-kaliber, men nok et nivå høyere enn før. Nernes har her med seg støylegende Lasse Marhaug. Årabrot er inne i sitt 15. år, og bandet anno 2016 beviser at progresjonen fortsatt pågår.

B-siden inneholder ‘The Isis Pool Narrated’, en spoken word-versjon av ’The Isis Pool’ der Nernes messer over droner og lydlandskap av Karin Park, som har produsert låta. Plata avsluttes med en eksklusiv cover av Hammerheads ‘Duh, The Big City’, her kalt ‘DUH!’.

Albumcoveret er også denne gangen laget av Johannes Høie, som har gjort et “redesign” av kommunevåpenet til Haugesund.

Utgivelsen har fått en 5-er i Klassekampen, og A-sida har blitt plukket ut som en av de beste nye låtene nå av bl.a. P3 og TIDAL.

Fra Klassekampen: “Sangen (Song of Calumny) om bakvaskelser og sverting svinger med djevelsk driv. Kombinasjonen av tunge gitarer, hoggende rytmer og det sjøsyke pianoet sitter som et skittent skudd.”

“The Isis Pool Narrated (…) er nær ved å tangere den mørkt maskuline magien til britiske Coil.”