Konsertforeninga & Motvind på Gressholmen Kro

Motvind Kulturlag & Konsertforeninga drar til sjøs med et stjernelag av frekke og freidige musikanter. Det blir en helaften i den frie og improviserte musikkens navn, i de idylliske omgivelsene på Gressholmen Kro.

For å komme deg dit tar du båt B1 eller B4 fra Aker Brygge. Vi anbefaler at du legger inn tid til både ett og to bad. Sjekk ruter.no.

Konsertene starter fra klokka 17:00, med kortere pauser mellom hvert sett. Meteren gjelder fortsatt, ikke glem smittevern!

Ketil Gutvik / Guoste Tamulynaite (gitar / synth + elektronikk)

En underfundig og ny-isj duo som vi gleder oss til å høre mer fra. Gitarist Ketil Gutvik har vært fast inventar på Oslos frie marked i årevis, og har en tendens til å snuse seg frem til de hippeste, mest uventa og friskeste samarbeidene, som en musikalsk trøffelgris. Det har kanskje noe med at han hver sommer inviterer fryktløse musikere fra alle verdens kanter til samspill på sin egen konsertserie Gutvik Ukentlig. Blant dem er Guoste Tamulynaite, klassisk skolert pianist, med en vridning mot knotter og elektronikk. Sammen får de æren av å åpne folkefesten, og vi gleder oss til å høre dem i samspill med øyas fugler, lyden av sjø, skvulp og kroliv.

Ferdinand Bergstrøm / Frode Gjerstad (gitar / saksofon)

Det er vanskelig å finne positive sider ved pandemiåret 2020, men på tampen dro unge Ferdinand Bergstrøm (gitar) på besøk til legenden Frode Gjerstad for å spille litt musikk og resultatet av det kan vi ta med oss inn i en bedre fremtid, både i form av plata Afternoon Tea (gitt ut en snau uke etter den ble spilt inn) og, forhåpentligvis, flere konserter. Frodes betydning for både Konsertforeninga og Motvind sitt levegrunnlag har det blitt snakket både mye og lenge om, så la oss bare slå fast at den har vært enorm. I samspill med Ferdinand Bergstrøm møtes saksofon og akustisk gitar, i et landskap som er både behagelig og utfordrende på samme tid.

Andreas Røysum Ensemble med Sofie Tollefsbøl

Navnene er kanskje kjente, men dette blir definitivt en overraskelse. Det kommer til å swinge, groove, trave og galoppere. Det kommer til å ryste, røre og trøste. Det kommer til å minne oss om alt vi har savna og alt vi skal få, når Andreas Røysum og Sofie "Fieh" Tollefsbøl leder oss inn i en etterlengtet, tilnærmet fri, sommerkveld i Oslofjorden.

Sofie Tøllefsbøl - Vokal

Henriette Eilertsen - Fløyte

Andreas Røysum - Klarinett / bassklarinett

Signe Emmeluth - Altsaksofon