Ladyfest : Den store 8. mars-festen 2017

Ladyfest inviterer til Den store 8.mars-festen 2017 på Sentralen! I samarbeid med Femme Brutal og Konsertforeninga har Ladyfest gleden av å presentere «SWAGGER», et bestillingsverk skrevet av vokal- og elektronikkduoen «Propan».

I tillegg blir det tradisjonen tro appeller, flere musikalske innslag og generelt feststemning. Fullt program slippes i februar.

Den store 8.mars-festen finner sted på Sentralen, i perfekt beliggenhet bak Stortinget der 8.mars-toget avsluttes. Vi åpner dørene umidelbart etter togets slutt. Festen kan du være med på i den ærverdige Marmorsalen, og den vil inneholde et variert utvalg musikkinnslag og DJs ut i de små timer.

Det er fri aldersgrense på arrangementet, alle er hjertelig velkommen!
Det er bar med salg av diverse drikke i det tilstøtende rommet Vinterhagen, og man kan ta med dette inn i Marmorsalen.
Lokalet er tilgjengelig for rullestolbrukere.

OM «SWAGGER»:
Verket ble fremført for første gang på Parkteateret under Femme Brutal-festivalen sommeren 2016. Ladyfest var tilstede på urfremføringen og digget det vi hørte. Så da vårt eget bestillingsverk Munnstykke måtte utsettes ett år, var vi ikke sene om å booke disse fete damene og deres verk Swagger som erstatning, og ikke minst som en smakebit før vårt eget store bestillingsverk som urfremføres i mars 2018.

Femme Brutal har siden oppstarten handlet om å finne og backe de artistene som selv får ting til å skje, som tar plass og gjør kule ting. Derfra oppstod ideen om et bestillingsverk i samme ånd som Femme Brutals konsertserie: Samtidsmusikk med attitude. Eller SWAGGER om du vil.

Natali Abrahamsen Garner og Ina Sagstuen har swagger i bøtter og spann. Som duo har de jobbet sammen i en årrekke, hver for seg har de dukket opp i utallige prosjekter, fra poporienterte GIRL og Antler til trioen Nåtiden og ensemblene Torg og Skadedyr. Som Propan jobber dioen med de akustiske mulighetene og begrensninger stemmen har, og har jobbet lenge med å supplere og integrere effekter og elektronikk. I bestillingsverket SWAGGER har Propan fordelt sitt lydreportoar i et større ensemble. Dette resulterer i et nytt og forunderlig lydbilde, en pustende enhet bestående av 9 musikere som utforsker Propans lydunivers. Duoen har håndplukket 7 unike musikere med et rikt tonespråk som jobber hemningsløst på tvers av stil og sjanger. Sammen med Propan skaper ensemblet en elektroakustisk collage i full estetisk forvirring.

Foto: Jenny Berger Myhre