Lunsjkonsert med John Butcher og Ståle Liavik Solberg

Start helgen med en dose improvisert kvalitetsmusikk over en kaffe i Vinterhagen på Sentralen:

John Butcher – saksofon
Ståle Liavik Solberg – trommer

Den britiske saksofonisten John Butcher er en musiker som bearbeider lyd både gjennom å tøye mulighetene i sitt eget instrument og ved å arbeide med og mot eksterne omgivelser. Soloutgivelsene hans vitner om en evne til å uhemmet utforske både akustikk og elektronikk. Resultatene av eksperimentene videre – og overføres til andre musikalske konstellasjoner. Butcher har i sin tid spilt med det meste som kryper og går på den internasjonale friimproscenen, blant annet som en del av John Steven’s Spontaneous Music Ensemble, og i samspill med så ulike folk som Andy Moor, Okkyung Lee, Rhodri Davies og John Russell. Sistnevnte har i flere år nå også spilt med trommeslager Ståle Liavik Solberg, som utgjør siste halvdel av duoen som skal spille i Vinterhagen denne fredagen. Solberg har gjort seg bemerket med oppfinnsomt trommespill her til lands og andre steder med grupper som VCDC, Alan Silva’s Free Electric Band og Will It Float og nylig også som trommis for Ryley Walker.

Duoen ga nylig ut plata «So Beautiful It Starts To Rain», på plateselskapet Clean Feed, til trivelige kritikker, fra blant annet jazzinorge.no:

«Butcher har et helt dyrerike i saksofonene. Snerten i anslaget deler han med Liavik Solberg som også bedriver lydproduksjon av kreativt merke. De to speiler hverandre og fyller musikken med mening gjennom skarp kommunikasjon. Et pinefullt uttrykk fra Butcher får myk mottakelse av Liavik Solbergs dovne cymbaler. En rislende strøm fra perkusjonisten møtes av sig i saksofonen. Så kan man spørre om de to sier noe nytt! Svaret er ja, hele tiden»

Konserten starter 13:00 og er helt gratis.