Lydrommet

Lydrommet er en intermedial, site-specific forestilling for barn i alle aldre. Den er et møte mellom improvisasjonstrioen Parallax’ musikk og lysdesigner Evelina Dembacke, og er et resultat av de medvirkendes ønske om å formidle samtidskunst til barn på en underholdende måte uten å gå på akkord med kunstnerisk kvalitet og integritet. Ønsket var å integrere lyset i samspillet som det var en fjerde musiker. Gruppa har derfor utviklet metoder og teknikker som lar lyset påvirke musikken direkte, det er altså ikke bare pynt og effekter, men har en reell påvirkningskraft på det musikalske forløpet. I tillegg brukes lyset til å skape en ramme for rommet og dramaturgien. Denne gjensidigheten mellom lys og lyd gir produksjonen et helstøpt og unikt uttrykk som fenger på tvers av alle aldersgrupper. Publikum fascineres av den musikalske klangrikdommen og det visuelle uttrykkets mangfold, og forestillingen har vist seg å fungere godt for så vel døve som psykisk utviklingshemmede.
Forestillingen ble laget med støtte fra Kunstløftet og ULTIMA, og hadde urpremiere på Teknisk Museum under ULTIMAfestivalen i 2010. Der ble den plukket opp av Øystein Hvamen Rasmussen
i DKS (Den Kulturelle Skolesekken) Akershus, og med deres hjelp ble forestillingen utviklet til det den er i dag.

Medvirkende:
Evelina Dembacke –lys
Stian Omenås -trompet og perkusjon
Are Lothe Kolbeinsen –gitar
Ulrik Ibsen Thorsrud -trommer

Husk: Vi tar kort i døra, men kun cash i kiosken. Billetter selges etter førstemann-til-mølla-prinsippet. Vi kan ikke holde av eller selge billetter til personer som ikke har møtt opp i køen.

Besøk oss også på:

blarollinger.no