Mariam Rezaei (UK) / Michael Francis Duch / Ketil Gutvik + Ungsoloen: Live Sollid Schulerud

Gutvik Ukentlig 2015 #1

Mariam Rezaei (f.1984) er kunstnerisk leder for NOISESTRA, YOUNG NOISESTRA og Noise Club, tre platespiller-ensembler som holder til på Old Police House i Gateshead. Hun har blitt tildelt en rekke priser for sitt arbeid og ble i 2012 invitert som gjesteimprovisatør for BBC Proms’ John Cage Centenary Celebration. Rezaei jobber hovedsaklig med platespillere, piano, vokal og elektronikk og har gjort / skal gjøre bestillingsverk for blant annet British Film Institute, Olavsfestdagene (i samarbeid med blant annet Michael Duch) og Tectonics Festival i Tel Aviv. Rezaei er også musikalsk leder for det prisvinnende koret Northern Proud Voices og jobber som DJ-instruktør hos Lawnmover’s Theatre Company ‘Krocodile Club’.

Web:
Mariam Rezaei
Michael Duch
Ketil Gutvik

Live Sollid Schulerud

Gutvik Ukentlig for trettende gang!
De siste årene har sommer-improv-konsertserien Gutvik Ukentlig funnet sted på stadig nye, gode lokaliteter i Oslo. I 2011 var bydelspuben Tamara scene for konsertserien og i 2012 og 2013 ble den knøttlille platesjappa Stein og Jord Platebar og bokhandleren Cappelens Forslag den naturlige ramme for et program preget av det fantastiske eurpoeiske improv-miljøet. I 2014 slo serien nye røtter i Boksen på Kulturhuset på Youngstorget og Taxi Take Away. De siste årene har Rachel Musson, Raymond Strid, Rudi Mahall, Dominic Lash, Pat Thomas, John Russell, Audrey Lauro, Okkyung Lee, Tobias Delius, Akira Sakata, Steve Noble, vært noen av navnene som prydet programmet. Sideserien Ungsoloen har befestet seg som det naturlige supplement til et program i internasjonal toppklasse.

Gitaristen Ketil Gutvik startet sommerkonsertserien i 2003 og har siden den gang tilbrakt sommeren i selskap med en lang rekke av de fremste improvisasjonsmusikerne dette landet kan skilte med. Fram til 2006 hadde serien tilhold i Lillebar på Blå, i 2007 ble eksepsjonelle Vulkanhallen inntatt, og i 2008 ble Monos matsted Q teppedelt og frimusikken blomstret side om side med skravvel og burgerfres. Samme år begynte serien en vandring rundt på Monohuset og tarmen ble velprøvd, såvel som historiens første backstagekonsert på Mono. I 2009 forlot vi Q og gjorde tarmen til hovedscene. Unntaket ble seriens siste konsert som var på Monos backstage, akkurat som i 2008.
Etter noe av en nomadetilværelse i 2010 flyttet konsertserien «hjem» til Grünerløkka i 2011. Stayerpuben Tamara ved Birkelunden ble fylt med improvisert musikk hver tirsdag i seks uker.
I 2012, mens vi ventet på naboen, fant serien tilhold på nye Stein og Jord platebar i Hammersborgtunnellen, og videre til Cappelens Forslag i 2013. I 2014 ble Boksen på Kulturhuset det naturlige nye hjemmet for denne ustoppelige konsertserien. Thomas Lehn, Roger Turner, Rudi Mahall, Raymond Strid, Johan Berthling, Rachel Musson, Will Guthrie, Mette Rasmussen, Kristin Andersen, Børre Mølstad var noen av navnene publikum kan få oppleve fra fra slutten av juli og hver tirsdag fram til 2. september.

Sideserien UNGSOLOEN har vært en del av Gutvik Ukentlig siden 2011. Den handler om litt yngre improvisatører som spiller eksklusive solosett, før Gutvik henter inn noen av verdens fineste improvisasjonsmusikere. I år handler Ungsoloen om musikere som Mette Henriette Martedatter Rølvåg, Fredrik Rasten med flere.