Munnstykke – Ladyfest 2018

Etter suksess med «Meshes of Voice» (Susanna Wallumrød, Jenny Hval) og «A Night at Salle Pleyel» (Susanne Sundfør), inviterer Ladyfest Oslo for tredje gang etablerte kvinnelige musikere til å utvikle et nyskapende musikkverk. Verket urfremføres i rammen av vår festival på den internasjonale kvinnedagen 8. mars 2018. Fremføringen vil finne sted i Kulturkirken Jakob, sentralt i Oslo. Årets verk er en ambisiøs, konseptuell populærmusikk-samtidskomposisjon som vil fremheve kvinnens kollektive & universelle røst. Verket med navnet Munnstykke blir komponert av Sandra Kolstad og Marianne Stranger.

Årets verk er ambisiøs, konseptuell populærmusikk som vil fremheve kvinnens kollektive & universelle røst. Munnstykke blir komponert av Sandra Kolstad og Marianne Stranger, som også er hovedutøvere i urfremføringen.

Verket som er en blanding av samplebasert vokalkomposisjon og eksperimentell pop, har en sterk kvinnepolitisk agenda. Over 100 intervjuer med kvinner fra alle lag er samlet inn, og vokalsporene blir kontinuerlig bearbeidet digitalt og konseptuelt til en komposisjon inspirert av både pop og elektroakustisk musikk.

Som et høydepunkt i komposisjonen vil Stranger og Kolstad presentere en felles hymne, en slags kvinnedagens svar på Internasjonalen. Ingrid Liavaag har latt seg inspirere av musikken og intervjuene til Stranger og Kolstad og laget et visuelt kunstvideoverk som belyser temaene musikerne tar opp.

Selve fremføringen vil ta form som et musikalsk talkshow eller salong om du vil, hvor komponistene inviterer ulike gjester som både samtaler og musiserer i anledning dagen. I tillegg til musikere og gjestevokalister blir konserten en konseptuell sammensetning av musikk, samtaler og kvinnedagsfeiring!

Dette musikalske spennet av rene intervjuer, utforskende samplepassasjer og komponistenes egne tolkninger av intervjuerne i form av poplåter er noe som må oppleves. – Velkommen til urfremføring!

Kjøp billetter her.