NO, GUTVIK med Lotte Anker

Dag Erik Knedal Andersen – trommer
Børre Mølstad – tuba

Tirsdag 23. august kl 19:30 på Tamara

Trioen No, Gutvik, med Børre Mølstad og Dag Erik Knedal Andersen forsterkes med selveste Lotte Anker fra Danmark.

Den nye solo-serien Ungsoloen fortsetter med den fantastiske sveitsiske stemme-kunstneren Agnes Hvizdalek.

Lotte Anker ble født i Købehavn i 1958. Gjennom sitt intense saksofonutrykk har hun siden slutten åttitallet vært kjent som en av de sterkeste improvisatørene innefor den danske friforms- og improvscenen. Lotte er en av flere musikalske leder i det kritikerroste “Copenhagen Art Ensemble” og er aktuell med grupper som trio/duo med Marilyn Crispell, trio med Craig Taborn og Gerald Cleaver, Mokuto Quartet med Marc Ducret, Peter Friis-Nielsen og P.O. Jørgensen.

Gutvik Ukentlig med nye utlendinger og unge soloer!

2010 var året Gutvik Ukentlig ble internasjonalt med besøk fra Tyskland, Sverige, Storbritannia, Østerrike, i tillegg til en haug med norske musikere. I den grad man kan snakke om høydepunkter i et gjennomført staselig program kan nevnes sekkepipefrijazz med Paul Dunmall med Gutvik og Paal Nilssen-Love, og platespiller-sax-gitar-trio med Lasse Marhaug og Tanja Feichtmair.

Gitaristen Ketil Gutvik startet sommerkonsertserien i 2003 og har siden den gang tilbrakt sommeren i selskap med en lang rekke av de fremste improvisasjonsmusikerne dette landet kan skilte med. Fram til 2006 hadde serien tilhold i Lillebar på Blå, i 2007 ble eksepsjonelle Vulkanhallen inntatt, og i 2008 ble Monos matsted Q teppedelt og frimusikken blomstret side om side med skravvel og burgerfres. Samme år begynte serien en vandring rundt på Monohuset og tarmen ble velprøvd, såvel som historiens første backstagekonsert på Mono. I 2009 forlot vi Q og gjorde tarmen til hovedscene. Unntaket ble seriens siste konsert som var på Monos backstage, akkurat som i 2008.

I 2011 flytter Gutvik Ukentlig igjen. Serien flytter “hjem” til Grünerløkka, og sju tirsdager kan publikum finne veien til Tamara ved Birkelunden. I år som de siste ni årene vil Oslos sommersvette publikum tilbys beinhard improvisert musikk av det mer jazzete slaget. Årets serie dreier seg omkring utenlandske gjester i samspill med våre egne toppspillere. Axel Dörner, Tobias Delius, Antoine Chessex, Paal Nilssen-Love, Børre Mølstad, Dag Erik Knedal Andersen er noen av navnene man vil kunne kose seg med fra 26. juli og hver tirsdag fram til 6. september.

+47 90093454

www.gutvik.com/ukentlig