OffOnOff + SEKSTETT

Den elleville trioen Offonoff består av Terrie Ex (NL), Massimo Pupillo (IT) og Paal Nilssen-Love (NO). De møttes først da de spilte med The Original Silence sammen med Jim O`Rourke, Thurston Moore, og Mats Gustafsson. Alle som har hørt disse gutta i noen av de forskjellige konstellasjonene de opptrer i kan skrive under på at vi har en sabla saftig kveld i vente! Split-konserten med IPA på Mono ifjor vår glir glatt inn under betegnelsen legendarisk.

«…fullt kjør fra første stund, med plutselige opphold hvor man får anledning til å hige etter luft på overflaten, før neste bølge kommer og skyller deg med videre. Offonoff, onoffon, offoffON, det går litt sånn» skreiv «groove.no«:http://www.groove.no/html/article/82314615.html etter den seansen.

Konsertforeninga har en aldri så liten fetisj for improvisert musikk. Likevel er det mulig å finne likheter med band som Last Exit, James Blood Ulmer, Sonic Youth og Locust inne i alt som er av noise og knallhard groove. Og her skal neimen meg ikke stå på noenting, for å si det mildt. Skal du gå på kun ti frijazzkonserter denne høsten, bør denne legges inn i kalenderen.

Foto: Torolf Stålvik

SEKSTETT

Ikke bare får vi levert supersonisk impro fra OffOnOff. Litt tidligere på kvelden spiller SEKSTETT med et knippe av norges beste impromusikere. Tilstedeværelse, samspill og åpenhet skaper grunnlaget for musikken som spenner fra rå friksjonslyd, tette klangflater til sterkt rytmisk pregede strekk. Musikerne er fra før kjent for både elektriske og akustiske utblåsninger i band som SPUNK, Circulatione Totale, Art Directors, MOE, Femail og utallige andre konstellasjoner. Men i SEKSTETT legges kabler og maskiner igjen hjemme til fordel for et rendyrket akustisk uttrykk.

Frode Gjerstad; Klarinetter, Håvard Skaset; Gitar, Lene Grenager; Cello, Hild Sofie Tafjord; Walthorn, Børre Mølstad; Tuba og Guro Skumsnes Moe; Kontrabass.

SEKSTETT består av musikere med bakgrunn som spenner fra et vell av avarter fra samtidsmusikk, jazz, noise og improv. Deres CD-debut er klar høsten 2010 og er resultatet av deres første møte på Henie Onstad Kunstsenter sommeren 2009.