Okkyung Lee (KOR) / Jørgen Mathisen / Andreas Wildhagen / Ola Høyer / Ketil Gutvik + Ungsoloen: Johan Lindvall

Den fantastiske cellisten Okkyung Lee har blitt litt av en norgesvenn de siste årene. Nå senest høster hun lovord for sine nye vinylutgivelse festet til bånd av Lasse Marhaug.

cello/sax/trommer/kontrabass/gitar/

+ Ungsoloen: Johan Lindvall /keyboard solo/

Okkyung Lee er tilbake på Gutvik Ukentlig i en helt ny kvintett med noen av de mest kraftfulle yngre utøverne Norge kan by på.

Fra treårsalderen og fram til hun flyttet til New York i en alder av 25 år tilbrakte sør-koreanske cellisten Okkyung Lee det meste av tiden på forskjellige musikkskoler. Da hun flyttet til New York i 2000 fant hun fornyet kunsterisk frihet i musikkmiljøet på Manhattans Lower East side. Siden den gang har hun gjennom særegne teknikker og en unik stemme etablert seg som en av New York mest markante imrovisatører gjennom samarbeider med folk som John Zorn, Iku Mori, C Spencer Yeh, Derek Bailey, Lotte Anker, Kjell Bjørgeengen, Evan Parker og mange andre.

Hennes første utgivelse i eget navn «Nihm», ble utgitt på Tzadik i 2005, og i rekken av videre utgivelser kan nevnes solo cello-albumet » I saw the Ghost of an Unknown Soul and it Said..» på Thurston Moores label Ecstatic Peace!, trio med Steve Beresford og Petter Evans på den britiske Emanem-labelen, duo med Paul Lytton på Evan Parkers label PSI.

Web:

Okkyung Lee