OLA KVERNBERG TRIO

Ola Kvernberg har fått felespillet inn med morsmelka, og sjøl om han også tidlig blei bitt av improbasillen er han et av landets framste eksempler på at det ikke er vanntette skott mellom jazz og folkemusikk. Fiolinist Kvernberg spiller fast med en rekke konstellasjoner av landets framste musikere, så som Thomas Dybdahl og Stian Carstensen, men har også gjort stor lykke med sin egen trio, som blei etablert i 2000. Plata ”Night Rider” fra 2006 skapte halleluja-stemning , med Kvernbergs særegne komposisjoner av folkemusikk-fele, bebop og modal jazz.

Trio består foruten av Ola Kvernberg sjøl av kontrabassist Steinar Raknes som har vært med fra starten. Raknes er kjent fra godgrupper som Urban connection, The Core, Kirsti Huke Trio og Shagma.

Erik Nylander er strengt tatt svensk, men har gjort seg svært positivt bemerka på jazzscena her til lands som trommeslager for f.eks. Vågan Trio og Tore Brunborg Trio.

De tre ga i fjor ut albumet ”Folk” på kredible Jazzland recordings, og høstet på ny skamros. Vi gleder oss til smakerbiter fra denne og mer til idet Ola Kvernberg Trio denne kvelden gjør en helt spesiell konsert på Oslos feiteste indiebule.

Sjekk ut: www.olakvernberg.com med lenker til plateanmeldelser og mer og mye annen fet musikk på www.konsertforeninga.no og www.cafemono.no.