Otomo Yoshihide / Paal Nilssen Love

Japanske Otomo Yoshihide gjorde seg bemerka allerede på tidlig 90-tall med den hypereksperimentielle rockegruppa Ground Zero. Siden har komponisten og multiintrumentalisten blitt et hett navn det være seg om en snakker om friimpro, noise, jazz, avantgarde eller samtidsmusikk. På lista over samarbeidspartnere finner en velklingende navn som Boredoms, Sachiko M, Derek Bailey og John Zorn for å nevne et tilfeldig utvalg.

En konsert med Otomo er en uforutsigbar affære og kan innholde tøylesløs og vilter lek med gitar, platespillere eller alskens duppeditter, infernalsk støyende eller dvelende og dronete.

Paal Nilssen-Love er et kjent og kjært navn for enhver som har lånt et øre til frijazz det siste halvannet tiår. Trommeslageren har en inntatt en ledende posisjon på den internasjonale scena, noe han har bevist er velfortjent spesielt gjennom grupper som The Thing og Atomic og gjennom konstellasjoner med gromme folk som Thurston Moore, Terry Ex, Massimo Pupillo og ellers de fleste prominente personer som ferdes der fet musikk blir til.

Dette møtet mellom to musikalske gærninger fra to verdensdeler er en perfekt prøvestein når Konsertforeninga for første gang tester ut trøkket på nyåpna Maksitaksi i Pilestredet. Vi har en sterk følelse av at dette er starten på et fruktbart, stormfullt og rikt samliv.

nett: