Pling

Det var en gang tre glade musikanter som het Eirik, Øystein og Terje. De bodde i ei gammel mølle ved Akerselva. Så en dag kom dikteren Ingvild joggende forbi. Ingvild spurte dem: Kan en dachs bli venn med en laks? Kan steiner bli rasende? Og kan brennesle og manet bli til brennende kjærlighet? De tre musikantene mente Ingvild var pling i bollen, og skrev ut musikk på blå resept. Og slik gikk det til at Pling snekret plate i mølla.

Eller for å si det på en annen måte: Pling har laget musikk til Ingvild H. Rishøis barnerimbokPling i bollen — fine og ufine barnerim. Boken fikk strålende anmeldelser, og ble tildeltKulturdepartementets pris for beste billedbok i 2011. Rishøis rim peker tilbake på sjangerensstore mestere, og Pling henter inspirasjon fra klassisk rock og pop. Men først og fremst erdette sanger for en ny generasjon; noen er rørende og lune, de fleste ville og underlige, ogikke sjelden går et mannskor helt bananas.

Live opptrer Pling sammen med forfatteren selv, og med Bendik Kaltenborns prisbeløntestrek som visuelt bakteppe. Ved flere anledninger, sist på Kapittelfestivalen i Stavanger, erogså Kaltenborn med og tegner live. Uansett løsning, står samspillet mellom lyrikk, musikkog bilde i sentrum på konsertene. Og nettopp fokuset flyttes mellom de ulike kunstneriskeuttrykkene har vist seg å kommunisere godt til et stadig voksende publikum.

Pling består av Terje Nordby på vokal og gitar, Eirik Askerøi på vokal, gitarer, banjo,mellotron og mandolin, Øystein Bergsvik på vokal trommer, perkusjon, sag (en ektesagivarius), og Eivind Henjum på bass og kor.