ROBIN HAYWARD (UK) / MATS MONSTAD / KETIL GUTVIK / SVEIN MAGNUS FURU + TORE HONORÉ BØE / KETIL GUTVIK DUO

ROBIN HAYWARD (UK) / MATS MONSTAD / KETIL GUTVIK / SVEIN MAGNUS FURU

TORE HONORÉ BØE / KETIL GUTVIK DUO

UNGSOLOEN: Inga Margrete Aas & Rudolf Terland Bjørnerem

Siden den planlagte åpningskonserten 26. juli ble flyttet har vi ekstra mye program på datoen som markerer avslutningen på årets Gutvik Ukentlig. Med besøk fra Kanariøyene og Berlin dannes én duo, én kvartett og to ungsoloer, før vinteren setter inn.

Gutvik Ukentlig med nye utlendinger og unge soloer!

2010 var året Gutvik Ukentlig ble internasjonalt med besøk fra Tyskland, Sverige, Storbritannia, Østerrike, i tillegg til en haug med norske musikere. I den grad man kan snakke om høydepunkter i et gjennomført staselig program kan nevnes sekkepipefrijazz med Paul Dunmall med Gutvik og Paal Nilssen-Love, og platespiller-sax-gitar-trio med Lasse Marhaug og Tanja Feichtmair.

Gitaristen Ketil Gutvik startet sommerkonsertserien i 2003 og har siden den gang tilbrakt sommeren i selskap med en lang rekke av de fremste improvisasjonsmusikerne dette landet kan skilte med. Fram til 2006 hadde serien tilhold i Lillebar på Blå, i 2007 ble eksepsjonelle Vulkanhallen inntatt, og i 2008 ble Monos matsted Q teppedelt og frimusikken blomstret side om side med skravvel og burgerfres. Samme år begynte serien en vandring rundt på Monohuset og tarmen ble velprøvd, såvel som historiens første backstagekonsert på Mono. I 2009 forlot vi Q og gjorde tarmen til hovedscene. Unntaket ble seriens siste konsert som var på Monos backstage, akkurat som i 2008.

I 2011 flytter Gutvik Ukentlig igjen. Serien flytter «hjem» til Grünerløkka, og sju tirsdager kan publikum finne veien til Tamara ved Birkelunden. I år som de siste ni årene vil Oslos sommersvette publikum tilbys beinhard improvisert musikk av det mer jazzete slaget. Årets serie dreier seg omkring utenlandske gjester i samspill med våre egne toppspillere. Axel Dörner, Tobias Delius, Antoine Chessex, Paal Nilssen-Love, Børre Mølstad, Dag Erik Knedal Andersen er noen av navnene man vil kunne kose seg med fra 26. juli og hver tirsdag fram til 6. september.

Nytt av året på Gutvik Ukentlig er sideserien UNGSOLOEN. Den handler om litt yngre improvisatører som spiller eksklusive solosett, før Gutvik henter noen av verdens fineste improvisasjonsmusikere innenfor Tamaras dører. Bassisten Inga Margrete Aas er sist ut iår.

Gutvik Ukentlig 6. september

The tuba player and composer Robin Hayward, born in Brighton, England in 1969, has been based in Berlin since 1998. He has redefined the tuba’s potential both in the areas of noise and microtonality, and his compositions for other instruments reflect a similar experimental, medium-specific approach. Pieces have been written for him by such composers as Alvin Lucier and Christian Wolff. He has toured extensively both solo and in collaboration. His approach to the tuba has been documented in the solo CDs Valve Division and States of Rushing, along with various collaborative releases. Active in many contemporary music ensembles including Phosphor and Kammerensemble Neue Musik Berlin, in 2005 he founded Zinc & Copper Works for continued research into brass instruments.

Origami Boe (Tore Honoré Boe) is a transmedia artist originating from Norway. These days he is often found performing live on his «homemade acoustic laptops»; wood boxes with tiny sound objects attached inside, and he also gives workshops where people are invited to create their own. He has toured extensively and is present on numerous releases.

Boe has mainly worked within the fields of microsound, electro-acoustic, ambient, improv and extreme noise music, alone or with constellations of the Origami Republika open network, which he has coordinated since 1990. He is also working with performance, mail art, writing and lately focussing on visual art.

In his worklog there are no separation between conceptual art and sound making, as any means of expression become part of his general collage work (and they include humour, contrast and cultural shortcircuiting).

He has collaborated with people like Lasal, Lee Patterson, Bryan Day, Jochen Arbeit, Guido Huebner, Bjørn Hatterud, Michael F. Duch, Mark Spybey, Lasal, Guttorm Nordø, Michael Gira, Eric Cordier, Kai Mikalsen, Theresa Stroetges, Lasse Marhaug, N U Unruh, Ellen Røed, Derek Holzer, Jarboe and Terje Paulsen.

Boe now lives and works on the Canary Islands off the coast of Morocco.