Scorch Trio & motsol

Scorch Trio blei unnfanget etter at vår alles favortitt-bassist Ingerbrigt Håker Flaten og den finske gitaristen Raoul Björkenheim (blant annet kjent fra Krakatau) møttes på en jazzfestival i 2000. De siste par åra har Frank Rosaly, som vi kjenner fra Ingerbrigts kvintett (blant mye annet) traktert trommene.
Scorch Trio har ikke mindre en fire skive-utgivelser på rullebladet, hvorav den siste ”Melaza” kom i fjor høst, til hosianna-utrop og viltre gledeshyl fra kritikere og publikum. Det er tre år sida sist Scorch Trio gjesta DeathJazz og Mono, og det er ingenting som tyder på at bandet har mista den intensiteten og dødsforaktende innstillinga til musikken som fjetra oss den gangen. Og fordi alle liker smør på flesk er trioen denne kvelden utvida til en kvartett med den særs rutinerte saksofonisten Mars Williams med på laget.

Som en utsøkt hors d’oeuvre drar motsol i gang kvelden. Motsol består av den alltid like smørblide, men likefullt hardtslående trommisen Ståle Liavik Solberg og vokalist Stine Janvin Motland.