Splashgirl + ZAS Trio

Splashgirl

«The slightest gradation speaks with great profundity.» – John Kelman, All About Jazz

«Subtleness gets a completely new meaning.» – Benjamin Vis, Nieuwe Geluiden

Med Splashgirl går det ikke nødvendigvis så veldig unna, og spesielt høyt blir det neppe heller, men sitatene over presiserer det faktum at Splashgirl innehar en konsentrasjon, tyngde og et detaljfokus som er få forunt. En bedre måte å få samla deg på før julestria gjør hva den kan for å rive og slite deg i stykker, må du lete lenge etter.

Splashgirl har den siste tiden merket en økende interesse fra utlandet og med besøket på Deathjazz og Mono søndag 5. desember, runder de av en ukes Europaturné som har ført dem til Polen, England, Benelux og Tyskland.

Siden starten i 2004 har Splashgirls musikk langsomt beveget seg fra et kammermusikalsk uttrykk på debuten «Doors. Keys.» (AIM 2007) til filmatisk eklektisk tillstandsimpro på «Arbor» (Hubro 2009).

I 2010 har Splashgirl komponert og spilt inn ny musikk som tar dronetendensene som preger «Arbor» enda noen skritt videre, og akkurat samtidig som Splashgirl står på scenen på Mono denne desemberkvelden, sitter ingen ringere enn Randall Dunn (Earth, Sunn 0))), Jesse Sykes) i Seattle og mikser bandets kommende plate. Plata skal ikke ut på Hubro før i april 2011, men 5. desember har du mulighet til å få smuglyttet til enkelte låter før den tid.

Andreas Stensland Løwe – piano, lofi-elektronikk

Jo Berger Myhre – kontrabass, drone commander

Andreas Lønmo Knudsrød – trommer, kontentum

www.splashgirl.no – myspace.com/splashgirl – www.kennelcollective.com