Stian Westerhus solo

Denne søndagskvelden er det duket for slippfest og en god porson dødsjazz på Mono. Stian Westerhus burde etterhvert være et kjent navn i alskens smale musikk-kretser og dette er en gyllen anledning til å plukke med seg hans nye soloskive som blir sluppet på Rune Grammofon denne kvelden.

Stian Westerhus er en nyskapende og kompromissløs gitarist som har gjort seg bemerket både her hjemme og i utlandet. Med utgangspunkt i jazz og improvisasjon, samt referanser til blant annet støy og metall har han utviklet et særegent uttrykk som sprenger musikalske grenser. Den tilsynelatende utømmelige skattekammeret som Westerhus framstår som tar den elektriske gitaren dit den sjelden har vært før, og har mange måter utviklet sitt eget tonespråk på et instrument tynget av populærmusikkens ikoniske standardisering.

I 2006 ble Stian Westerhus kåret til årets unge jazzmusiker i Norge sammen med bandet Puma. Han spiller også i Monolithic, Jaga Jazzist og Bladed.

Se www.stianwesterhus.com og www.myspace.com/stianwesterhus for å sjekke ut Stian på Internettet.