The Thing + Otomo Yoshihide

Death Jazz | 03. oktober 2010 | Café Mono

The Thing + Otomo Yoshihide

22:00 | 100kr (50kr for medlemmer) | Del på FacebookDen norske-svenske angrepsalliansen The Thing er godt kjent for folk som har fulgt med i svingene generelt og Konsertforeninga spesielt, de siste åra. Trommis Paal Nilssen-Love, bassist Ingebrigt Håker Flaten og söta bror, saksofonist Mats Gustavsson har hver for seg og ofte sammen gjort seg ikke så reint lite bemerka gjennom prosjekter som Atomic, FME, Offonoff, School Days, Frode Gjerstad Trio, Scorch Trio, Sten Sandell Trio, Two Bands and a Legend, Free Fall, Electrics med mer (puh!).

The Thing har siden 2000 gitt ut noen bemerkelsesverdig rå plater, blant annet bør trekkes fram liveplata sammen med Cato Salsa experience og Joe McPhee fra 2005 og ikke minst Action Jazz fra 2006.

For anledninga har trioen inngått en pakt med den japanske Yoshihide Otomo som gjennom forskjellige konstellasjoner har jobba hardt med å frike ut folk med sampler og annet skyts i over tjue år. En livekonsert med The Thing er helt i toppsjiktet når vi snakker frijazz og egentlig kule opplevelser i det hele tatt. Det er klin umulig å ikke bange når en midt i blitzkrigen av lyd av plutselig catcher gjenkjennelige riff fra Led Zeppelin, PJ Harvey eller White Stripes. Dette anbefaler vi folk å ta innover seg og pelle seg på Death Jazz på Mono, for dette er fuckings frijazz i verdensklasse!

Sjekk forøvrig ut

Foto: Torolf Stålvik