The Thing / Sonore

Nok en gang skal The Thing gjøre Mono utrygt i regi av Konsertforeninga. Her er en fiktiv liveanmeldelse:

“The Thing virket uinspirerte i forhold til tidligere, spilte slurvete og ga generelt den dårligste konserten de noensinne har gjort. Sorry gutter, dette holder bare til terningkast fem og en halv.” (Oslo Jazztidende).

Ja, de er bra. Mer brutal jazz finner du ikke. Å oppleve The Thing live er som å få en svær kuk med “JAZZ” tatovert på seg viftende opp i nesa di. Det høres kanskje ubehagelig ut, men man innser fort at det var dette man ville. Har du ennå ikke funnet ut hvorfor du, som trodde du bare likte gammal treig jazzdrit eller moderne glatt rockeræl bør høre på dette så er det jaggu på tide at du gjør noe med det denne høsten.

The Thing er: Mats Gustafsson (SE), Ingebrigt H. Flaten (NO), Paal Nilssen-Love (NO).

Som om ikke det var nok:

Sonore er noe så festlig (vil noen si) som en saksofontrio, bestående av de velrennomerte herrene Brøtzmann, Gustafsson (igjen!) og Vandermark. Disse lurendreiernes påfunn kan slå alle veier etter hva de finner for godt der og da, og det er nok god grunn til å glede seg.