Tobias Delius (UK) / Dag Erik Knedal Andersen / Børre Mølstad / Ketil Gutvik + Ungsoloen: Christian Winter

Tobias Delius (UK) / Dag Erik Knedal Andersen / Børre Mølstad / Ketil Gutvik

/sax/trommer/tuba/gitar/

+ Ungsoloen: Christian Winter /gitar solo/

Tobias Delius er simpelthen en av verdens mest fantastiske saksofonister. Han besøkte Gutvik Ukentlig for første gang i 2011, da i trio med Paal Nilssen Love og Gutvik. Denne gangen er han gjest med trioen NO,GUTVIK med Børre Mølstad og Dag Erik Knedal Andersen.

Tobias Delius ble født i Oxford i 1964. Han begynte å spille saksofon som tenåring da han bodde i Ruhr-regionen i Tyskland. Først da han flyttet til Mexico City og senere Amsterdam utviklet han sin svært personlige saksofonstil. Tobias Delius Kvartett med cellisten Tristan Honsinger, bassisten Joe Williamson og trommeslageren Han Bennink har utgitt fire kritikerroste album på ICP-labelen. De senere år har Tobias Delius bodd i Berlin hvor han er en av de mest markante utøverne innenfor et stort spenn av faste ensembler og ad hoc-konstellasjoner.

NO,GUTVIK har gjort det til en spesialitet å invitere de beste musikerene de vet om til spille med seg. Kjetil Møster, Jørgen Mathisen, Lotte Anker, Fredrik Ljungkvist, Pat Thomas, Birgit Uhler. Vanskelig å si noe annet enn at Tobias passer på denne listen.

Web:

Dag Erik Knedal Andersen