Velkommen til årets Blow Out!

For andre år på rad inntar Blow Out-festivalen Nasjonal jazzscene, og festivalen har dristet seg til å invitere noen utlendinger, som alle kommer til å sette sitt preg på årets festival. Som i fjor er programmet satt sammen av musikerne Magnus Skavhaug Nergaard, Henriette Eilertsen, Jonas Cambien, Ståle Liavik Solberg og Paal Nilssen-Love, samt Tine Hvidsten fra Konsertforeninga, og målet er å presentere det som kryper og går av vitale og spennende impromusikere fra nært og fjernt.

– Blow Out har i over et tiår vært et viktig møtepunkt for den improviserte musikken og dens forgreininger i hovedstaden, og den årlige festivalen i august er noe mange musikere og musikkelskere gleder seg til som både årets høydepunkt, og som startskudd for høstsesongen, forteller pianist Jonas Cambien, som har vært en del av festivalen som utøver, som publikum og, siden i fjor, som medlem av programkomitéen. – Vi vet alle hvor viktig det er med live musikk, det å kjenne lydbølgene vibrere i kroppen når man er i samme rom som musikkens kilde, enten som utøver eller lytter. Nesten unødvendig å understreke hvor mye vi har savnet det det siste året. Det gjør at alt man får av live musikk blir ekstra stas! Personlig tenker jeg med litt nostalgi tilbake til gamledager på gode gamle Mir, men fjorårets festival har bevist at det er mulig å få Blow Out-stemning på Victoria også, og vel så det, sier Cambien.

Årets internasjonale navn på programmet er kanskje få i tallet, men betydningen av å igjen kunne invitere utenlandske musikere til festival er ikke til å kimse av for et miljø der nye samarbeid og friske impulser har stått sentralt.
– I år gleder jeg meg spesielt til å høre de tilreisende musikerne, Pat Thomas, Hanne Debacker, Terrie Ex og Mazen Kerbaj, i ulike konstellasjoner – at disse fantastiske improvisatørene spiller i Norge er i utgangspunktet en «happening» man må få med seg, og nå føles det ekstra eksklusivt og nødvendig med impulser utenfra, forklarer musikere og arrangør Magnus Nergaard, som også understreker tyngden i den mer kortreiste delen av programmet: – Jeg tror Blow Out er en av årets viktigste festivaler som presenterer improvisert musikk på musikkens premisser uten stor kommersiell eller utenommusikalsk innblanding, til stor verdi for festivalens publikum og artister. Årets program er av naturlige grunner ganske kortreist, og blir av den grunn et desto viktigere møtepunkt for den improviserte musikken her til lands. Det presenterer bredde og mangfold innen den improviserte musikken og skaper nye retninger for feltet- dette tror og håper jeg festivalen vil fortsette å strekke seg mot i årene som kommer.

I tillegg til å være et viktig møtepunkt for landets improviserende musikere, har Blow Out- festivalen også med årene blitt et inngangspunkt for nye, nysgjerrige publikummere. Festivalmerkelappen fremstår ofte som mindre skremmende enn konseptet «jazzklubb» og mange får sitt første møte med den frie og improviserte jazzen på akkurat denne festivalen. Det er programkomiteen bevisst på, i følge Magnus Nergaard: – Jeg tenker at hver Blow Out-festivalkveld bør inneholde programposter som både utfyller og kontrasterer hverandre uttrykksmessig og håper at om man hører enten én kveld eller hele festivalen vil konsertprogrammet være spennende, utfordrende, givende, uforutsigbart, overraskende og ikke minst skikkelig bra.

Program og billettkjøp her.

Arrangement på Facebook

Blow Out-festivalen er støttet av Norsk Kulturråd, Oslo kommune og Norsk jazzforum.

Få siste nytt fra Konsertforeninga rett i innboksen.

Subscribe to our newsletter and stay updated.