Vorspiel til kvinnedagen: Hagar The Womb + UP YOURS! samtale om feministisk pønk

Dans og prat kvinnedagshelgen inn med Femme Brutal og HAGAR THE WOMB

20.00: UP YOURS! – En samtale om feministisk pønk

Hagar The Womb og Sigrun Sæbø Åland fra Jenkem Warriors, Hysj og Discunt samtaler om den feministiske pønken før og nå – fra 80-tallet og anarkopønkens fødsel i England til norsk undergrunn anno 2015. Samtalen ledes av Jenny Dellegård fra Femme Brutal.

22.00: HAGAR THE WOMB – engelsk anarkopønk

Bandet ble til i 1980 på toalettet til Wapping Anarchy Centre, og som mange andre fra anarkopønkens livmor har også Hagar The Womb hatt Crass’s ‘Feeding of the 5000’ i hånden. Deres første konsert spilte de med Zounds och The Mob – og den ble arrangert av medlemmar fra Poison Girls og Crass. De gav ut sin første EP 1984 på Conflict’s label Mortarhate.

Bandet var i utgangspunkt all-female, og ønsket å være en tydelig kvinnelig stemme i en ellers mannsdominert bevegelse: de ville ikke trå ned stien som var typisk for band på den tiden. Isteden skapte de sitt eget rom og utviklet sjangeren sjøl. Hagar the Wombs tekster inneholder ikke bare pønkens klassiske politiske budskap, men tar et steg videre gjennom å fremme sine egne kvinnelige erfaringer. Som feminister sier: Det personlige er politisk.

Anarkopønken er ofte catchy og dansevennlig; Hagar the Womb er intet unntak. De kan virkelig skape dansegulv! Som noen sa: sangene er faktisk sanger, ikke bare frustrert ulyd. Tenk X-ray Spex, tenk Zounds, tenk 80-tallet.

Konserten anbefales også for de som liker Siouxsie and the Banshees, Blondie, riot grrl, Delta 5 and so on. Hagar the womb er pønk på sitt beste. Dette blir en kveld du sent kommer til å glemme!

DJ Dark Times (Ann Kristin Traaen og Rikke Fjell Jørgensen) spiller musikk.